UK Bookmakers

Românii din Ucraina sustin integrarea europeana a Ucrainei ca singura alternativă care le va asigura dăinuirea

Scris de rgnpress.ro. Posted in Sos Romania


Dr. Ion Popescu: „ Doar integrarea europeană a statului ucrainean va asigura românilor din Ucraina stoparea procesului de asimilare lingvistică și va ridica șansele supraviețuirii noastre etno-culturale ca Neam!"

Dle dr. Ion Popescu, Ucraina se află în fața unei alegeri istorice – apropierea de Uniunea Europeană sau revenirea sub influența Moscovei. În calitatea Dvs de deputat al poporului și Președinte al Uniunii Interregionale "Comunitatea Românească din Ucraina"

cum ați caracteriza această situație ?

-Într-adevăr, Ucraina ca stat independent deja pentru a 3 oară se află la răscrucile istoriei când alegerea viitorului depinde doar de voința poporului multietnic al Ucrainei, a clasei sale politice și poate aduce la rezultate benefice pentru toți.

Prima alegere de importanță majoră a fost făcută la începutul anilor 90 a secolului trecut, când clasa politică ucraineană, folosindu-se de condițiile unei crize de sistem al URSS, la început a declarat suverenitatea, apoi și independența statală a Ucrainei - lucru confirmat cu o majoritate absolută la referendumul din 1 decembrie 1991. Atunci Ucraina a devenit stat independent.

A doua alegere importantă a fost realizată în 1995, când în urma unei crize economice (cu datorii externe enorme, cu restanțe multilunare la salarii și pensii) dar și de sistem politic - Ucraina era la un pas de destrămarea sa ca stat. Atunci a fost adoptată hotărârea strategică de a adera ca membru deplin la Consiliul Europei (cu centrul de coordonare la Strasbourg), și doar ca membru asociat la Comunitatea Statelor Independente (cu centrul de coordonare formal la Minsk, doar cu decizii luate la Moscova). Această alegere a permis elaborarea Constituției Ucrainei (la elaborarea căreea am participat și eu personal), adoptate la 28 iunie 1996, care a fixat clar că Ucraina este un stat multietnic, renunțându-se la ideea de a crea condiții pentru un stat de factură naționalistă.

În 2004 a avut loc o lovitură de stat portocalie a naționaliștilor (susținută și din afară) soldată cu „Maidanul" populist a lui Iușcenko și Timoșenko și cu "cel de-al treilea scrutin", prin care se încerca reanimarea ideiii creării unui stat naționalist. Însă datorită intrigilor interne din tabăra portocalie și dezamăgirii populației – tentativa a eșuat, iar la alegerile parlamentare, începând cu 2006, și apoi cele președințiale din 2010 câștigă Partidul Regiunilor și Președintele Victor Ianukovici – adepții statului polietnic.

Deoarece criza economică mondială afectează și Ucraina - clasa politică din nou este pusă în fața unei alegeri cruciale. Conjunctura geopolică cere o poziție clară în politica externă. Se cere realizarea de urgență a unor reforme substanțiale.

Are loc cea de-a treea alegere strategică. Înfruntând boicotul naționalist, în 2010 majoritatea parlamemtară adoptă Legea „Cu privire la pricipiile politicii interne și externe de stat", în care este realizată teza electorală a Partidului Regiunilor – „toate statele vecine sunt parteneri strategici ai Ucrainei", iar „scopul țintă e definită integrarea europeană"!

În ciuda obstacolelor create pe arena internațională de către forțele naționaliste - puterea a depus eforturi consecvente pentru a îndeplini angajamentele luate față de Consiliul Europei încă din 1995 (se elaborează în colaborare cu experții europeni și se adoptă noul cod de procedură penală, noua lege cu privire la barou și activitatea de avocați, este primită legea cu privire la principiile politicii lingvistice de stat etc.). În pofida sabotajului din partea opoziției este elaborat și coordonat cu Comisia de la Veneția proiectul de lege cu privire la procuratură, sunt elaborate schimbările la Constituție pentru a asigura independența judecătorilor, sunt adoptate amendamentele la legea electorală pentru a o aduce la nivelul cerințelor europene, inclusiv în ceea ce privește crearea circumscripțiilor electorale pentru minoritățile etnice autohtone.

Paralel au fost depuse eforturi pentru a îndeplini condițiile pentru ca la Summitul de la Vilnius să fie semnat Acordul de asociere a Ucrainei cu Uniunea Europeană, care presupune și aderarea Ucrainei la zona de comerț liber în spațiul european, precum și liberalizarea regimului de vize.

Referitor la Uniunea Vamală cu Rusia, Belarus și Kazahstan – Ucraina poate participa doar cu statut de observator, aderănd numai la programele ce aduc foloase clare economiei ucrainene și țin cont de cerințele Uniunii Mondiale de Comerț - organizație din care fac parte atât Ucraina, cât și toate cele 28 de state-membre ale UE.

Realizarea acestui plan va permite în viitor Ucrainei ca pe parcursul a circa 10 ani să se implementeze în societatea și economia ucraineană standartele și normele europene pentru a se apropia de cea de-a 4 răscruce istorică - cănd se va lua decizia de a depune Cererea de aderare la Uniunea Europeană.

Calea însă nu este deloc ușoară.

În 2012, înainte de Summitul Ucraina-UE (când se aștepta nu numai parafarea, dar și semnarea Acordului de asociere între Uniunea Europeană și Ucraina), reprezentanții UE în ultimul moment "din motive tehnice a conjuncturii politice" au amânat parafarea pentru începutul anului 2013, iar semnarea – pentru luna noiembrie 2013.

Pe parcursul anului 2013 Ucraina a depus eforturi enorme pentru a îndeplini majoritatea cerințelor UE.

Însă așteptările Ucrainei privind ajutorul financiar din partea UE și FMI, care urmau să compenseze pierderile în urma micșorării prezenței mărfurilor ucrainene pe piață Uniunii Vamale și în primul rând a Rusiei (inevitabile în cazul aderării la zona de comerț liber a UE și neaderarea la Uniunea Vamală) nu au găsit sprijinul necesar din partea Comisiei Europene.

Iar datorită "presiunilor economice" din partea Rusiei și a divirgenților dintre puterea și opoziția ucraineană privind conținutul și formele reformei sistemului judiciar - Ucraina s-a trezit în fața unei noi crize politico-economice foarte acute, care a adus la amânarea semnării Acordului de asociere pentru 2014 (dar deja din inițiativa oficialităților ucrainene).

În ciuda conjuncturii geopolitice actuale concluzia finală e totuși optimistă: Ucraina, deși cu întârziere, va semna Acordul de asociere cu Uniunea Europeană, demonstrănd voința politică de a atinge în viitor și scopul țintă – aderarea la UE.

Paralel se vor depune eforturile necesare pentru a menține relații pragmatice reciproc avantajoase atât cu Federația Rusă, cât și statele CSI pentru a îmbunătăți situația economică și, respectiv, condițiile de trai a populației, dar recunoscând pentru fiecare grup național și dreptul de a se integra în societatea ucraineană, păstrând-și în paralel și specificul său etno-cultural și lingvistic.

Cu această opțiune este solidară și Uniunea Interregională „Comunitatea Românească din Ucraina", deoarece în condițiile geopolitice actuale doar integrarea europeană a statului ucrainean va asigura românilor din Ucraina stoparea procesului de asimilare lingvistică și va ameliora șansele supraviețuirii noastre etno-culturale ca Neam.

Și așa să ne ajute Bunul Dumnezeu!

http://www.rgnpress.ro/rgn_13/index.php?option=com_content&view=article&id=11580:romanii-din-ucraina-susin-integrarea-europeana-a-ucrainei-ca-singura-alternativ-care-le-va-asigura-dinuirea&catid=47:politic&Itemid=78

Share
The Best betting exchange http://f.artbetting.netby ArtBetting.Net
All CMS Templates - Click Here
Copyright © NecenzuratMM.ro 2009-2019