UK Bookmakers

DIPLOMAŢIA DIN ROMÂNIA, R.MOLDOVA ŞI UE SĂ SOLICITE KIEVULUI ÎMBUNĂTĂŢIREA SITUAŢIEI MINORITĂŢII ROMÂNE DIN REGIUNEA ODESSA

Scris de Viorel DOLHA. Posted in Sos Romania


O situaţie de neimaginat o au românii din regiunea Odessa, unde trăiesc jumătate din cei 400 000 români/moldoveni din Ucraina.
Aici, în regiunea Odessa, în timpul anilor independenţei Ucrainei, au dispărut două treimi din şcolile româneşti/moldoveneşti. Au rămas 6 din 18 câte fuseseră iniţial!
Românii/moldovenii din regiunea Odessa puteau să îşi pregătească intelectuali în limba maternă doar în cadrul unei specializări din cadrul catedrei de limbi romanice de la Universitatea Umanistă de Stat din Ismail, unde anual erau înscrişi cam 5 studenţi.
Din acest an şcolar universitar, statul ucrainean nu a mai alocat niciun loc finanţat de la buget nici măcar la această specializare.

În vara 2013, în perioada primirii documentelor de către comisia de admitere la Universitatea Umanistă de Stat din Ismail, copiii românilor/moldovenilor veneau cu marea speranţă să devină studenţi la română, dar din cauza lipsei de bani nu si-au putut permite taxa de 600-700 de euro şi, împreună cu părinţii, au plecat acasă dezamăgiţi. Degeaba, în iulie, Asociaţia Generală a Învăţătorilor din România împreună cu alte 4 asociaţii ale cadrelor didactice din Ucraina şi R.Moldova, am solicitat rectorului să nu închidă acea unică linie de specializare în limba maternă de care până atunci aveau parte câte o mână de studenţi anual.
În regiunea Odessa românii sunt trataţi cu acelaşi dispreţ ca în autoproclamata republică separatistă nistreană. Atât în regiunea Odessa cât şi în autoproclamata republică separatistă nistreană, populaţia română/moldoveană este obligată să studieze, acolo unde se mai studiază încă, o limbă ,,moldovenească” în grafie chirilică, deşi această zonă este învecinată atât cu România cât şi de R.Moldova, două state ,,mamă” în care toţi conaţionalii lor învaţă ,,limba română”. Românilor din regiunea Odessa, deşi au două ţări ,,mamă”, autorităţile locale nu le permit să studieze aceeaşi limbă cu aceea din aceste state.
Reamintim că în toate şcolile din R.Moldova, după independenţa acesteia, se studiază disciplina ,,limba română” şi nu ,,limba moldovenească”.
Reamintim că în România, deşi există cetăţeni care se declară unii ucraineni şi alţii ruteni, statul român acordă tuturor dreptul la studiu al limbii ucrainene. România nu a divizat artificial comunitatea introducându-i o limbă artificială care să o îndepărteze de ţara mamă –Ucraina.
Susţinem integritatea teritorială a Ucrainei şi parcursul european al acesteia. Solicităm însă Ucrainei un tratament prietenos faţă de comunitatea românească (inclusiv în regiunea Odessa) şi faţă de vecinii ei –România şi R.Moldova.
Solicităm Ucrainei ca limba română să revină atât în toate cele 18 şcoli în care s-a studiat în regiunea Odessa dinainte de independenţa Ucrainei cât şi ridicarea la rang de catedră de limbă română a actualei derizorii specializări din cadrul Universităţii Umaniste de Stat din Ismail şi acordarea de pe acum, pentru viitorul an universitar, de cel puţin 25 locuri fără taxă la limba română.
Mai solicităm schimbarea din funcţia de inspector şcolar a doamnei Larisa Fetesku, şi a domnului Anatol Fetesku din funcţia de conducător al publicaţiei ,,Luceafărul”, aceştia fiind cei care, în vechiul regim, au promovat în şcolile din regiunea Odessa a unei limbi artificiale ,,moldoveneşti” care nu se studiază nici măcar într-o şcoală a R.Moldova. Aceştia au timorat constant bruma de intelectualitate românească din regiunea Odessa, i-au interzis contactele fireşti cu persoane şi instituţii din România. Aceştia, din poziţia unor reprezentanţi ai autorităţilor locale, au umbrit relaţiile Ucrainei cu Bucureştiul şi Chişinăul organizând ,,proteste” împotriva limbii române în faţa consulatului român în Odessa şi chiar în Chişinău.
La toate deplasările Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România în Ucraina, în delegaţie am avut cel puţin un cadru didactic de etnie ucraineană din România care şi-au vizitat ţara mamă (Ucraina), au prezentat învăţământul în limba maternă a ucrainenilor din România, au plecat încărcaţi de manuale şi cărţi în limba ucraineană pe care le vor folosi la catedră în România.
Din 2012 există un acord de parteneriat privilegiat între 4 asociatii din România, Ucraina şi RMoldova:
-ASOCIAŢIA GENERALĂ A ÎNVĂŢĂTORILOR DIN ROMÂNIA, str. Mucius Scaevola nr.9, Arad, România reprezentată prin preşedintele Viorel DOLHA
-ASOCIAŢIA PEDAGOGILOR DIN REGIUNEA ODESSA - UCRAINA, str. Seghedsca nr.9 „a”, of.2, Odessa, Ucraina reprezentată prin preşedintele Nicolai FEDOREŢ
-ASOCIAŢIA GENERALĂ A ÎNVĂŢĂTORILOR DIN ROMÂNIA - FILIALA DIN REPUBLICA MOLDOVA, str. Doina 113 A of. 2, or. Chişinău, Republica Moldova reprezentată prin preşedintele Mariana MARIN
-ASOCIAŢIA DEZVOLTARE CREATIVĂ “VARTO”- UCRAINA, str. 600-ani nr.8, Regiunea Vinniţa, Vinnița, Ucraina reprezentată prin preşedintele Ghennadii CEPURNOI
Enumerăm câteva dintre obiectivele acordului:
•    Încurajarea educaţiei copiilor, tinerilor şi adulţilor în spiritul respectului faţă de valorile culturale naţionale şi faţă de tradiţiile naţionale concomitent cu cunoaşterea, respectul şi preţuirea valorilor naţionale ale popoarelor vecine şi etniilor conlocuitoare.
•    Sprijinirea învăţământului de limbă ucraineană şi rusă din România şi R.Moldova şi a învăţământului de limbă română din Ucraina,
•    Crearea de noi instituții și organizații obștești internaționale pentru formarea și realizarea proiectelor educaționale, social-pedagogice, psihologo-pedagogice și de alt gen în contextul integrării europene.
•    Organizarea unor congrese comune, nu mai puţin de o dată pe an, cu atragerea de fonduri guvernamentate, neguvernamentale sau din fonduri europene pentru facilitarea participării membrilor asociaţiilor noastre la acestea.
•    Încurajarea membrilor asociaţiilor noastre de a se înscrie şi activa pe bază de reciprocitate ca membrii ai asociaţiilor partenere sau ale unor departamente, sucursale sau alte structuri ale acestora.
•    Acordarea, la nevoie şi la cerere, de suţinere şi sprijin moral uneia dintre asociaţii sau unuia dintre membri acestora ca expresie a solidarităţii între părţi.

Memoriu semnat şi de asociaţii ucrainene pentru limba română în regiunea Odessa

În vara lui 2013, la Odessa, ca expresie a solidarităţii pentru dreptul tinerei generaţii de a-şi învăţa limba maternă, cele patru asociaţii au semnat un memoriu comun (ataşat mai jos) pentru nu se închide specialitatea de limbă română din cadrul catedrei de limbi romanice de la Universitatea Umanistă de Stat din Ismail. Celor patru asociaţii li s-au alăturat prin semnătura lor încă două asociaţii:
-FEDERAŢIA ,,HADU”, Kiev, Ucraina, prin preşedintele Zviad ARABULI;
-ASOCIAŢIA PEDAGOGILOR DIN MOLDOVA "ŞCOALA INOVATIVĂ" prin vicepreşedinta Svetlana BELYAEVA.
Le mulţumim pentru solidaritate, civism şi convingerile lor de autentici intelectuali europeni!

Aşteptăm ca diplomaţia din România, R.Moldova şi UE să solicite Kievului îmbunătăţirea situaţiei minorităţii române din regiunea Odessa prin luarea urgentă a măsurilor enunţate mai sus.

    În regiunea Cernăuţi, conform recensământului din 2001, românii sunt prima etnie în raioanele Herţa, Hliboca şi Noua Suliţă şi a doua etnie în încă 2 raioane;
    În regiunea Odessa, românii/moldovenii sunt prima etnie în raionul Reni şi ca a doua etnie în raionul Ismail şi în încă alte 7 raioane;
    În regiunea Transcarpatia, românii sunt a doua etnie în două raioane;
    Românii/moldovenii sunt a treia etnie în aproape o treime din Ucraina, asta pe lângă raioanele în care este prima sau a doua etnie.
Anexe 1: Iată o hartă în care se prezintă pentru fiecare raion al Ucrainei prima etnie ca pondere, o altă hartă cu a doua etnie ca pondere şi a treia hartă cu a treia etnie ca pondere în raioanele Ucrainei:

Share
The Best betting exchange http://f.artbetting.netby ArtBetting.Net
All CMS Templates - Click Here
Copyright © NecenzuratMM.ro 2009-2019