Autorii documentului ameninţă că, dacă în termen de 10 zile ÎPS Teofan nu se conformează cerinţelor, nu va mai fi pomenit la slujbele duminicale.

„Sămânţa“ nemulţumirilor este Sfântul şi Marele Sinod Panortodox care a avut loc în Creta în perioada 17-26 iunie 2016. Participarea delegaţiei României la Sinodul din Creta, dar mai ales semnarea documentelor aprobate în cadrul acestei întâlniri, a stârnit reacţii virulente printre clericii din mănăstiri. Principalul înscris care a provocat nelinişte a fost „Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine“.

„În cadrul sinodului, delegaţia B.O.R. a semnat toate documentele propuse, inclusiv pe cele cuprinzând prevederi neortodoxe, în privinţa cărora mai mulţi teologi şi ierarhi au tras un semnal de alarmă. Amintim aici doar controversatul document intitulat «Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creştine», document potrivit căruia ar exista mai multe «Biserici Creştine» din care ar face parte şi Biserica Ortodoxă“, se arată în scrisoarea de protest.

Monahul care „n-a ştiut ce semnează“

Printre semnatarii documentului trimis se numără ieroschimonahului Simeon Zaharia, cel mai vârstnic duhovnic de la Mănăstirea Sihăstria din judeţul Neamţ, protosinghelului Antim Gâdioi de la Mănăstirea Bistriţa din judeţul Neamţ şi al protosinghelului Ieronim Cozma, stareţul schitului „Sfânta Teodora de la Sihla“ de la Codrii Paşcanilor. Ca semnatari mai apar doi preoţi de mir, Mihail Popescu şi Ioan Ungurenau, teologul Mihai-Silviu Chirilă şi jurnalistul Irina Nastasiu. Despre poziţia ieroschimonahului Simeon Zaharia, reprezentanţii MMB susţin că duhovnicul a transmis o informare mitropoliei prin care arată că nu ştia ce document semnează.

O scrisoare similară, dar pe un ton mai „aşezat“, a fost adresată şi Episcopului Sofronie de la Oradea - participant la Sinodul din Creta - de către preoţi şi credincioşi din Bihor. Aceştia din urmă au demarat o campanie de strângere de semnături pentru „susţinerea dreptei credinţe şi anularea articolelor eretice din documentele finale ale Sinodului din Creta“. În textul scrisorii adresate Episcopului Sofronie de la Oradea şi Sinodului BOR, preoţi şi teologi din zonă explică paragrafele din documentul „Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine“, semnat în Creta, care ar stârni neînţelegeri şi confuzii.

„Vedem acelaşi limbaj ecumenist“

 „Iarăşi vedem acelaşi limbaj ecumenist, neortodox «refacerea unităţii». Biserica se roagă pentru unirea tuturor în aceeaşi credinţa ortodoxă. Cu alte cuvinte se roagă «pentru unitatea sfintelor lui Dumnezeu Biserici» care sunt Bisericile ortodoxe canonice (a României, a Greciei, a Rusiei, a Antiohiei, a Georgiei, a Bulgariei etc.). Nu se roagă pentru unirea cu ereticii. Apoi se vorbeşte de dialog. Chiar nu ştiţi, preasfinţiile voastre, ce fel de dialog ne spune Evanghelia că trebuie făcut. În primul rând că Evanghelia nu vorbeşte de «dialog», ci de Evanghelizare şi învăţare. «De omul eretic, după prima şi a doua mustrare, depărtează-te»“, se arată în scrisoarea clericilor din Vestul ţării.

Ioachim Băcăoanul, „interzis“ la slujbe

Tot în estul României, o altă reacţie vehementă împotriva documentelor aprobate cu ocazia Sinodului din Creta a apărut în Arhiepiscopia Romanului şi Bacăului, acolo unde stareţul Mănăstirii Oituz, ieromonahul Macarie Banu, a încetat deja să-l mai pomenească la slujbe pe PS Ioachim Băcăoanul, superiorul canonic.

„Nădejdea pe care ne-aţi dat-o a fost întunecată de semnătura pe care aţi pus-o pe documentele adunării din Creta. Nu putem să ne mângâiem datorită unor amendamente aduse de delegaţia română, când aceeaşi delegaţie a semnat fără excepţie documentele prin care se surpă Biserica lui Hristos! Nu putem să vă recunoaştem ca biruitori în câteva amendamente, când capitularea din urmă aţi pecetluit-o cu o semnătură! Oare aţi uitat jurămintele înfricoşătoare pe care le-aţi făcut la hirotonirea întru arhiereu în faţa întregii Biserici văzute şi nevăzute!“, arată protestatarii în scrisoarea publică.

Patru biserici au lipsit de la sinod

Potrivit oficilialilor MMB, după Sinodul din Creta, la instituţie au ajuns mai multe memorii referitoare la documentele aprobate în cadrul acestei întâlniri.

„Documentul «Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine» este cel mai dezbătut şi criticat text dintre toate cele care au fost adoptate în Creta. Trebuie, de asemenea, menţionat faptul că nu toţi participanţii la Sinodul din Creta şi-au însuşit textul respectiv. Aflându-se în dezbaterea Bisericii şi ţinând cont de faptul că patru dintre cele 14 Biserici Autocefale nu au fost reprezentate la acest sinod, putem considera acest document în stare de analiză, nedefinitivat“, au replicat oficialii MMB. Potrivit acestora, lipsa unui consens panortodox plasează documentul „într-un proces de revizuire totală sau parţială“, în cadrul unei viitoare întruniri a Sinodului BOR. În comunicatul emis de MMB, se mai arată că ÎPS Teofan reafirmă în faţa clericilor şi credincioşilor din Arhiepiscopia Iaşilor convingerile legate de mărturia de credinţă.

Patriarhul Daniel, „iertat“ de protestatari

Delegaţia română în Grecia a fost condusă chiar de către Preafericitul Daniel, Patriarhul BOR. Au plecat în Creta 25 de înalţi ierarhi - episcopi, arhiepiscopi şi mitropoliţi din diferite zone ale ţării. Cu toate acestea, protestatarii din România au evitat să pomenească în scrisorile critice numele patriarhului şi au preferat să se adreseze superiorilor ierarhi locali, adăugând, în plus, un generic „către Sinodul Bisericii Ortodoxe Române“.

„Ascultarea faţă de ierarh merge până la mărturisea adevărului de credinţă. Atunci când obştea unei mănăstiri consideră că ierarhul se abate de la dreapta învăţătura sau că derapează de la nişte dogme, poate adopta această atitudine de nerecunoaştere a superior ierarhic“, a explicat un preot care a preferat să-şi păstreze anonimatul.

http://adevarul.ro/locale/iasi/samanta-schisma-bor-mitropolitul-teofan-primit-ultimatum-preoti-dezica-ecumenism-general-1_57b1cc2c5ab6550cb8c857d6/index.html