ANVELOPE DE IARNA PENTRU EUROPA ,ÎN ISLANDA ŞI NORVEGIA

Scris de Romulus Moise. Posted in Social


În cele mai multe ţări din UE anvelopele de iarnă pentru autoturisme nu sunt obligatorii , dar exista mai multe excepţii…  
Înainte de a pleca în vacanţa de iarnă,  să aruncăm o privire asupra situaţiei din Europa , Islanda şi Norvegia. Pentru aceasta, Centrul European al Consumatorilor din România va răspunde următoarelor întrebări :

•    Sunt obligatorii anvelopele de iarnă sau nu ?
•    În cazul în care sunt zone speciale (cele marcate pe marginea drumului ) unde avem nevoie de aceste anvelope de iarnă ?
•    Sunt premise anvelopele cu crampoane  ?


ŢĂRI ÎN CARE ANVELOPELE DE IARNĂ SUNT OBLIGATORII

ESTONIA
Anvelopele de iarnă sunt obligatorii în Estonia in perioada 1 Decembrie – 1 Martie. Anvelopele de iarnă sunt permise din data de 15 Octombrie -  31 Martie . Cu excepţia unor drumuri şi condiţii climatice sunt permise anvelopele cu crampoane din data 1 Octombrie pană pe 30 Aprilie.

În perioada 1 Mai – 1 Octombrie este interzisă folosirea anvelopelor cu crampoane.

Anvelopele de iarnă fără crampoane  (pentru toate anotimpurile) sunt permise  pe toata durata anului.

Finlanda
    În Finlanda , anvelope de iarna sunt obligatorii din data de 1 Decembrie până  la sfârşitul lunii Februarie . Anvelopele cu crampoane sunt permise în perioada 1 Noiembrie  până în prima luni după Paşte . Adâncimea benzii de rulare trebuie să fie de cel puţin 3mm. Aceste reguli se aplică tuturor autoturismelor care sunt înregistrate în străinătate .

Slovenia
Din data de 15 Noiembrie pană pe 15 Martie cât şi după aceste date , în timpul condiţiilor de iarnă (în timpul ninsorii, polei), maşinile private şi vehiculele ce depăşesc 3.5t trebuie să fie echipate după cum urmează :
•    anvelope de iarnă pentru toate cele 4 roţi sau
•    anvelopele de vara pentru toate cele patru roţi + lanţuri de iarnă montate
    În ambele cazuri, adâncimea benzii de rulare este de 3 mm . Vehiculele de peste 3.5t trebuie să aibă anvelope de iarnă sau de vară pe toate roţile + lanţuri de iarna montate.

Excepţie: în regiunile de litoral sunt suficiente echiparea cu anvelope de  vară cu adâncimea benzii de rulare de cel puţin 3 mm (nu sunt obligatorii lanţuri montate). Dar în timpul condiţiilor de iarnă (ninsoare , polei etc.) lanţurile de iarnă trebuie montate pe toate roţile .
Prezentul regulament se aplică, de asemenea, la vehicule cu numere de înmatriculare străine, dar numai în timpul iernii.

Letonia
În Letonia, în perioada 1 Decembrie – 1 Martie toate vehiculele trebuie echipate  cu cauciucuri adecvate pentru condiţiile de iarnă. Din data de 1 Mai până pe data de 1 Octombrie este interzisă folosirea de către autoturisme  a anvelopelor cu crampoane. În plus anvelopele de iarnă trebuie sa aibă adâncimea benzii de rulare de cel puţin 4 mm.

Suedia

Între 1 Decembrie şi 31 Martie  este obligatoriu ca să avem anvelopele de iarnă deja instalate. În timpul perioadei obligatorii adâncimea benzii de rulare trebuie să fie mai mare de 3 mm. Aceste reguli se alică şi acelor maşini care călătoresc  prin Suedia.
Orice remorcă ataşată unui vehicul trebuie sa urmeze regulile în ceea ce priveşte anvelopele de iarnă.
Orice autoturism trebuie sa aibă remorca  echipată cu anvelope cu crampoane.
Dacă un vehicul foloseşte anvelope de frecare sunt acceptate cât şi cele cu crampoane. În Suedia anvelopele cu crampoane  sunt acceptate  între  1 Octombrie şi 15 Aprilie sau în cazul condițiilor de iarnă a drumului se aplică sau este de așteptat.
Începând cu 1 Ianuarie 2013, camioanele de mare tonaj, autobuzele grele şi maşinile private de clasa II (caravane) cu un total al greutăţii  mai mult de 3.5 tone metri ce urmează să aibă anvelope de iarnă sau echipamente echivalente, atunci când există condiții de iarnă pe drumuri în perioada 1 Decembrie – 31 Martie. Adâncimea benzii de rulare la toate rotile al camioanelor grele trebuie sa fie de cel puţin 5 mm în timpul condiţiilor de iarnă. Regulamentul nu se aplică remorcilor.
Pentru mai multe informaţii (în lb. engleză) consultaţi site-ul Agenţiei de Transport a Suediei unde puteţi găsi definiţii ale şoselei în timpul iernii, ale anvelopelor de iarnă, reguli cu privire la camioane şi tiruri . http://www.transportstyrelsen.se/en/road/Vehicles/winter-tyres/


Ţările în care anvelopele de iarnă sunt obligatorii în cazul în care starea vremii impun acest lucru


Austria
Anvelope de iarnă
În Austria din data de 1 Noiembrie pana pe 15 Aprilie , trebuie să fie montate anvelopele de iarnă dacă starea vremii impune asta. Anvelopele trebuie montate pe toate roţile dacă şoselele sunt acoperite cu zăpadă sau gheaţă. Aceste anvelope trebuie să poarte una din marcajele  M+S, M.S. sau M&S , iar adâncimea de rulare trebuie sa fie de minim 5 mm pentru anvelopele cross-ply . Alternativ vehiculele cu anvelope de vară trebuie să aibă lanțuri, vezi mai jos.
Ştifturile de oțel ale anvelopei nu trebuie să rămână mai mult de 2 mm în afara benzii de rulare a anvelopei și trebuie să se stabilească bine în aceasta în scopul de a evita deteriorarea suprafeței drumului și ale altor vehicule.
Existenţa echipamentul de iarnă necesar, este responsabilitatea şoferului, prin urmare, este esențial să se asigure că acesta este disponibil în mașină.

Anvelope cu ghimpi
Anvelopele de iarna cu crampoane sunt folosite de la 1 Octombrie până pe 31 Mai, iar regulamentul se poate prelungi pe toata durata perioadei respective.
Aceste reguli se aplică şi vehiculelor importate temporar. Anvelopele cu crampoane  pot fi folosite pe vehiculele cu jante radiale din oţel, iar greutatea maximă autorizată nu depăşeşte 3500 kg  şi greutatea maxima pe osie nu depăşeşte 1800kg. Acestea trebuiesc montate pe toate roţile vehiculului .
În cazul în care vehiculul de tractare este echipat cu anvelope cu crampoane, remorca trebuie să fie echipată şi ea cu anvelope cu crampoane pe toate roțile.
Vehiculele echipate cu anvelope cu crampoane au în special o limită de viteză (80km/h în afara zonelor construite, şi 100km/h pe autostrăzi), şi trebuie să afişeze pe spate marcajul  “anvelope cu crampoane”. Acest marcaj îl puteţi procura din benzinării,  cluburi automobilistice, etc.

Lanţurile de iarnă antiderapante
Aceste lanţuri sunt instalate odată cu anvelopele de iarnă, în cazul în care şoseaua este acoperită cu zăpadă sau gheaţă. În condiţiile extreme, autoritățile pot solicita ca mașinile să fie echipate cu lanțuri de zăpadă pe roțile motoare. Vehicule le cu tracțiune pe toate roţile trebuie să fie echipate cu lanțuri pentru zăpadă pe cel puțin două roți motrice ale aceleiași axe. Semnul rutier internațional este utilizat în zonele unde folosirea lanţurilor este necesară. Viteza maximă recomandată de deplasare este de 40km/h .

Puteţi găsi mai multe informaţii pe site-ul: http://www.bmvit.gv.at/en/verkehr/road/safety/tyres.html
Iar despre anvelope cu crampoane pe site-ul:
https://www.help.gv.at/Portal.node/hlpd/public/content/6/Seite.0602201.html

Germania
Şoferii trebuie să adapteze tipul de anvelope la condiţiile vremii . Regulamentul Germaniei a fost precizat în Noiembrie 2010. În caz de ninsoare, polei sau brumă, anvelopele de iarnă (sau cele pentru toate anotimpurile marcate cu M+S) sunt de acum obligatorii.
Anvelope de iarnă sau pentru tot parcursul anului sunt necesare pentru toate cele patru roţi. Pentru vehiculele cu 2 roţi (motociclete sau remorci), anvelopele de iarna, sau cele pentru toate anotimpurile marcate cu M+S sunt obligatorii. Anvelopele de iarnă trebuie sa aibă adâncimea benzii de rulare nu mai mică de 1.6 mm.
Dimpotrivă, anvelopele de vară sunt permise în cazul în care condițiile meteorologice sunt mai blânde decât în mod normal vor rămâne așa în timpul zilei.
În opoziție cu zvonuri care sunt răspândite - mai ales pe internet - acest regulament nu prevede nici o temperatură minimă, nici o perioadă determinată, pentru a indica atunci când vehiculele trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă .
Autoritățile germane vor să evite riscurile cauzate de un echipament inadecvat al vehicule în condițiile meteorologice de iarnă, care împiedică / împiedica traficul rutier și cauza accidente. Dacă sunteți în încălcare a legii, șoferii pot fi amendați (de la 40 pana la 120 € : aceasta depinde de tipul de infracțiune)  si/sau vehiculul v-a fi imobilizat. În caz de accident (cauzată de o terță persoană sau de vina ta) pe timpul iernii, consumatorul ar putea avea probleme cu asigurarea sau în cazul în care el nu a folosit anvelope adecvate.
Pneurile cu nituri  ar putea provoca daune pe trotuar, care acestea nu sunt permise.

Cehia
Din date de 1 Noiembrie pana pe 31 Martie, vehiculelor le trebuie instalate anvelopele de iarnă  dacă există un strat consistent de zăpadă , gheaţă sau polei pe drum sau dacă în ceea ce privește starea vremii, se poate presupune că astfel de strat se poate produce pe unitatea drum. Pneurile cu nituri nu sunt permise. Adâncimea benzii de rulare a anvelopelor de iarnă este de minim 4mm, la vehiculele de peste 3500kg adâncimea v-a fi de minim 6 mm.

Croaţia
În Croaţia anvelopele de iarnă şi echipamentul aferent iernii este obligatoriu în timpul condiţiilor de iarnă (condiţiile de iarnă sunt definite ca fiind zăpadă sau gheaţă). Totodată este obligatoriu echipamentul pe toată perioada iernii, vehiculele cu masa maximă mai mare de 3.5t trebuie sa urmeze următoarele reguli :
1.    4 anvelope  marcate M+S  sau 4 anvelope de vara cu adâncimea benzii de rulare de minim 4 mm;
2.    Lanţuri antiderapante în portbagaj

În timpul condiţiilor de iarnă, toate vehiculele aflate în trafic trebuie să aibă echipamentul menţionat. De asemenea, traficul este strict interzis cu remorci în condiții de iarnă.
În mod excepțional, ministrul responsabil de trafic poate prescrie că, pe unele părți ale drumurilor, într-un anumit timp, echipamentul de iarnă trebuie să fie obligatoriu pentru anumite categorii sau tipuri de vehicule, indiferent de existența sau nu a condițiilor de iarnă.
În caz de non-conformitate cu normele imperative și în condiții de iarnă, șoferii vor fi amendaţi cu suma de aproximativ 95 euro.

Luxemburg
De la 1 Octombrie 2012 , anvelopele de iarnă pentru maşini sunt obligatorii în Luxemburg în cazul în care ninge sau este polei pe şosea .

Norvegia
Nu este obligatoriu să se conducă în Norvegia cu anvelope de iarnă, dar trebuie să se adapteze tipul de anvelope la condiţiile meteorologice .
Prin urmare, se poate considera că acesta este, de fapt (mai mult sau mai puțin) obligatoriu a conduce vehicule cu anvelope de iarnă în timpul iernii în Norvegia.
De la 1 Noiembrie (sau 15 Octombrie in nordul Norvegiei) , conducătorilor auto le este permis să conducă cu pneuri cu nituri fără a fi amendaţi. În mod contrar conducătorii auto au datoria de a scoate anvelopele cu nituri în prima zi de luni după a doua zi de Paști. De la 1 Noiembrie 2013 este obligatoriu să aveţi anvelope de iarnă pe vehiculele cu greutate mai mare de 3500kg  până a doua zi de Paşti.

Slovacia
În cazul în care condiţiile meteorologice o cer , anvelopele de iarnă sunt obligatorii la vehiculele cu o masă mai mică de 3.5 tone.  Condițiile meteorologice cerute sunt atunci când drumurile sunt acoperite cu un strat coerent de zăpadă, gheață sau polei.

Anvelopele de iarnă sunt legal obligatorii pentru camioane cu masă mai mare de 3.5 tone şi autobuze (cel puțin una dintre axa motoare trebuie sa fie echipată cu anvelope de iarnă) din 15 Noiembrie până pe 31 Martie .

Ţările în care anvelopele de iarnă sunt obligatorii numai în cazul în care există un semn rutier specific


Franţa
Anvelopele de iarnă în general  nu sunt obligatorii , fiind cerute doar  în cazul în care drumul sau porţiunea de drum este marcată în acest sens.

Spania
În general, anvelopele de iarna nu sunt obligatorii în Spania .

Este obligatoriu numai atunci când există o anumită decizie a unei autorităţi publice sau un semn rutier specific (în zonele de munte).
Anvelopele cu nituri sunt permise. Acest tip de anvelope este considerat ca echivalent anvelopelor de iarnă .

Italia
Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii în Italia , dar unele drumuri sunt marcate în acest sens; vehiculele trebuiesc echipate cu lanţuri antiderapante sau anvelope de iarnă pe toată perioada respectivă si pe drumul însemnat .


Ţările în care anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii


Belgia , Cipru , Malta , Portugalia , Grecia
Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii .

Bulgaria
Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii . Sunt interzise pneurile cu nituri.
În toate cele 4 anotimpuri adâncimea căii de rulare a pneului nu trebuie sa fie mai mica de 1.6 mm .

Ungaria
În Ungaria nu este obligatoriu echiparea vehiculelor cu anvelope de iarnă, este doar recomandat acest aspect.

Danemarca
Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii . Pneurile cu nituri sunt permise de la 1 Noiembrie până pe 15 Aprilie .

Irlanda
Anvelope de iarnă nu sunt obligatorii . Anvelopele cu crampoane nu sunt ilegale. Totuşi anvelopele cu crampoane trebuie utilizare în Irlanda pe zăpadă compactă sau  gheaţă. Dacă o persoană este găsită folosind aceste pneurile pe asfalt curat,  poate fi urmărită penal pentru provocarea de daune la suprafața drumului. Deteriorarea suprafeţei carosabile este interzisă în conformitate cu regulamentele irlandeze rutiere.

Islanda
Anvelopele de iarnă nu sunt strict obligatorii pentru orice perioadă.
Regulamentul acestui stat prevede  că ar trebui să aveți lanțuri  antiderapante sau alte echipamente, cum ar fi anvelope cu benzii de rulare profunde sau fără şuruburi de fixare, atunci când există gheață sau zăpadă pe drum.
Anvelopele cu nituri sunt permise o perioada scurta a anului , dar au existat unele discuţii în ultimii ani cu privire la interzicerea sau limitarea utilizării lor în oraș / zona de sud-vest, atât pentru a limita deteriorarea drumurilor și, prin urmare, costurile cât și privind impactul asupra mediului și sănătății persoanelor.
Există diverse regulamente privind dimensiunea, forma, greutatea, distribuția și forța aplicată a crampoanelor pe vehicule sub și peste 3500 kg.

Lituania
Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii, dar totuşi din 10 Noiembrie până pe 1 Aprilie  anvelopele de vară nu pot fi folosite. Consumatorii pot folosi anvelope universale. Anvelopele cu crampoane nu sunt permise între 10 Aprilie şi 1 Noiembrie. În funcție de adâncimea benzii de rulare anvelopei, regulile lituaniene cer ca aceasta să nu trebuie să fie mai mici de 3 mm pentru a fi considerat o anvelopă potrivită pentru sezonul de iarnă.

Olanda
În Olanda anvelopele de iarnă  nu sunt obligatorii . Consumatorii olandezi  cumpără anvelope de iarnă în mod special pentru că vor merge în vacanța de iarnă în Franța, Germania și Austria. Prin urmare, ei trebuie să se conformeze normelor acestor țări și să cumpere anvelope de iarnă.
Folosirea anvelopelor cu crampoane este interzisă, deoarece acestea produc pagube asupra carosabilului.

Polonia
Anvelopele de iarna nu sunt cerute de lege, dar se recomandă  a fi folosite anvelopele de iarnă sau anvelope universale în perioada de iarnă severă .
Lanţurile sunt permise, iar in anumite locuri semnalizate acestea sunt obligatorii . În zonele în care lanţurile sunt obligatorii, semnalizate corespunzător şoferii sunt avertizaţi că lanţurile de zăpadă sunt necesare. Pot fi utilizate numai  în cazul în care drumul este acoperit cu zăpadă sau gheaţă. Lanţurile de zăpadă necesită marcajul C-18 (fond circular albastru pe roata îmbrăcată de lanţuri). Este necesar a se monta lanţurile pe cel puţin două roţi ale autovehiculului .
Anvelopele cu crampoane sunt strict interzise în Polonia. Ele se folosesc numai în cazul evenimentelor sportive de iarnă , cum ar fi raliuri şi curse .

Anglia
Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii , dar sunt permise. De asemenea  sunt acceptate lanţurile şi anvelopele cu crampoane. „Şosetele” pentru zăpadă sunt de asemenea permise.
Auditul din Decembrie 2010 numit "The Resilience of England's Transport System " a relevat că folosirea anvelopelor cu crampoane nu este recomandată  deoarece poate produce pagube la nivelul carosabilului. Auditul a oferit patru opțiuni de echipare a vehiculelor  în condiții de iarnă:
•    Anvelope de iarnă : Acestea funcţionează cel mai bine la temperaturi de sub 7 grade dar uzura poate fi mai mare decât la pneurile standard în cazul în care le utilizați în condițiile unei atmosfere mai calde.
•    Anvelope cu crampoane : Aceste se folosesc în condiţii extreme cum ar fi zăpadă groasă şi gheaţă adâncă. Vor fi demontate atunci când acestea ajung în contact direct cu partea carosabilă.
•    Lanţurile antiderapante : Aceste pot fi folosite în cazul în care zăpada sau gheaţa este întâlnită în timpul unei călătorii, cu condiţia ca acestea să fie demontate odată cu îmbunătăţirea vremii .
•    “Şosete” pentru zăpadă (antiderapant textil) : Este un material textil plasat în jurul anvelopei pentru a îmbunătăți aderența pe zăpadă și gheață.
Ele sunt uşor de folosit dar nu sunt la fel de eficiente ca lanţurile antiderapante. “Şosetele” nu pot produce pagube la nivelul carosabilului, dar trebuie dezinstalate rapid deoarece ele scad performanţa anvelopei în condiţii normale de drum .

Share

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Copyright © NecenzuratMM.ro 2009-2020