Gimnastica ritmică simbioza dintre sport și artă

Scris de Alin Bogdan Boțioc. Posted in Cultura


Trăind într-o lume a negației și ipocriziei mânată de cele mai multe ori de obținerea marii performanțe fără a „arde” etapele inerente inițierii, este tot mai greu de acceptat că încă mai sunt „profesioniști” dispuși să își sacrifice din timpul lor pentru a preda abecedarul unei anumite ramuri sportive.
    Șlefuitorii de talente ai zilelor noastre rămân de cele mai multe ori în anonimat la fel cum se întâmplă și cu marile performanțele ale sportului juvenil. Pentru că astfel de oameni care formează caractere sunt de cele mai multe ori nevandabili ca imagine și marketing, nobila lor misiune se rezumă doar la a elabora lucrări științifice (extrem de bine aprofundate) venite în întâmpinarea celor ce se hazardează spre această lume a inițierii în sport.

Un ghid complet pentru ciclul primar, gimnazial și liceal

Scris de Adriana Crăciun. Posted in Cultura


GIMNASTICA RITMICĂ ÎN SCOALĂ EXERCIŢII PENTRU CICLUL PRIMAR, GIMNAZIAL ȘI LICEAL este o lucrare remarcabilă realizată de autoarele Carmen Mihaela Coca și Carmen Aneta Isac.
Cartea oferă o perspectivă amănunțită și cuprinzătoare asupra gimnasticii ritmice, adresându-se tuturor celor interesați de acest sport, de la elevi și studenți, până la profesori și antrenori.
În cadrul cărții, autoarele acoperă o multitudine de subiecte, începând cu mijloacele de acționare ale gimnasticii ritmice.
Acest capitol se concentrează pe exerciții fizice și tehnici specifice, prezentând diferitele modalități prin care gimnastica ritmică poate fi abordată și învățată.
Cartea este împărțită în două secțiuni principale, adresându-se atât ciclului primar, cât și ciclului gimnazial și liceal.

Gimnastică ritmică și educație prin sport

Scris de Daniel Mariș. Posted in Cultura


Nu de puține ori se întâmplă să apară cărți despre sport semnate de nume care nu au sau au puține tangențe cu acest fenomen în sine.
Nu este cazul cu acest volum „Gimnastică ritmică în școală – Exerciții pentru ciclul primar, gimnazial, liceal” (Ed.Ecreator, Baia Mare-2023). Autoarele, Carmen Mihaela Coca și Carmen Aneta Isac sunt două nume de referință în materie.
Despre Carmen Mihaela Coca se poate spune faptul că îmbină în mod fericit disciplina științifică cu cea practică atât în calitate de absolventă a Academiei de Educație fizică și Sport, Maestru al Sportului, antrenor de gimnastică ritmică în Baia Mare, arbitru federal și international la această disciplină, totul prin prisma performanțelor sportive realizate – multiplă campioană națională și dublă vicecampioană balcanică.
Și cealaltă coautoare a cărții, Carmen Aneta Isac se poate mândri cu o bogată activitate în acest domeniu.

DAR DIN LUMINĂ

Scris de Dana Zen. Posted in Cultura


Cred că întotdeauna prin criză spirituală apare vindecarea.
O criză spirituală este o încercare de a te regăsi pe sine, pătrunzând înlăutrul ființei cât mai adânc posibil, de a dobândi o nouă credință, un nou țel.
Este drumul întortocheat al fiecăruia, ale căror obiective sunt pe planul spiritual.
Și cum ar putea fi altfel când sufletul tânjește după armonie, după lumină, după împăcare, iar viața este plină de discordanță?!
Această diviziune este tocmai cea care ne stimulează, devenind fără niciun dubiu sursa durerii și totodată a speranței noastre.
Doar astfel putem confirma cu adevărat profunzimea  și potențialul nostru spiritual.
 Unii ne îndreptăm spre culoare, altii spre litere, alții spre note muzicale, în astfel de momente de disperare, când credința în frumos, în uman, în lumină, ne este zguduită.

Gimnastica corpului și a minții

Scris de Iulia-Maria Ciherean. Posted in Cultura


            Volumul ,,Gimnastica ritmică în școală. Exerciții pentru ciclul primar, gimnazial și liceal” al doamnelor Carmen Aneta Isac și Carmen Mihaela Coca apare la Baia Mare, în anul 2023, la prestigioasa editură eCreator și face parte din colecția ,,Pedagogica”.
           Volumul celor două mari foste gimnaste ale țării noastre este un excelent instrument destinat profesorilor de educație fizică, care îl pot folosi cu ușurință la școală pentru a integra și gimnastica ritmică în cadrul orelor de pregătire fizică al elevilor.
            Gimnastica ritmică este o ramură a gimnasticii în sine, ce este o disciplină sportivă destinată sexului feminin. Aceasta îmbină în mod perfect mișcarea, sportul cu eleganța, prestanța și frumosul, plasând-o la rangul de artă, de creatoare de frumos.

TRILOGIA PUNȚILOR LUI IOAN ROMEO ROŞIIANU (VREMURI, ANI ŞI PAGINI)

Scris de Valentin Lupea. Posted in Cultura


          În anul 2017, Ioan Romeo Roşiianu îşi începe trilogia sa în devenire, TRILOGIA PUNȚILOR, îmi face plăcere să numesc aşa grupajul celor trei cărți similare, cu cartea PUNTE PESTE VREMURI, Editura GRINTA din Cluj - Napoca, (2017), urmată de PUNTE PESTE ANI, Editura eCREATOR din Baia Mare, (2018) şi continuată cu PUNTE PESTE PAGINI, Editura CASTRUM DE THYMES, Giroc, (2021), carte căreia i-am făcut recenzia în al doilea meu volum de critică literară, LABIRINTUL REVERENȚELOR, Editura eCREATOR (2022).
          Spuneam atunci, cu referire la ultima carte a trilogiei, şi confirm lucrul acesta, că aşa - zisa "punte" imaginară peste pagini are două porți, poarta de intrare, (LUMINA DIN CARTEA eCREATOR) şi poarta de ieşire, (LUMINA DIN CĂRȚI), iar între cele două porți se află puntea propriu - zisă, adică trecerea cu ale ei ritmuri, esența cuvintelor, trecere pe care Arnold Van Gennep (LES RITES DE PASAGE, Paris, 1909) o asociază cu trecerile din natură, trecerea prin şaua unui munte, peste cursul unei ape, printr-o strâmtoare sau golf, peste pragul unei case, al unui templu, la fel ca şi trecerea dintr-un teritoriu într-altul, trecere care marchează în finalitatea ei, trei secvențe importante: plecarea, experiența inițierii şi, în final, integrarea în mediu, în noul loc sau în noua situație.

IOAN ROMEO ROŞIIANU ŞI RIGOAREA CERCETĂRII REGIONALE, ÎN LITERE DIN MARAMUREŞ

Scris de Valentin Lupea. Posted in Cultura


Autorul volumului de față, volum de critică literară, LITERE DIN MARAMUREŞ, Editura ETHNOLOGICA, Baia Mare, (2019), Ioan Romeo Roşiianu "... este el însuşi un model de organizator şi promotor al noilor realizări din creația literară, conducând publicații care şi-au dobândit recunoaşterea unor condee exersate în valorizarea creației valorice în actuala etapă de dezvoltare a culturii. Actuala lui inițiativă a unui volum de critică literară este concepută sub semnul valorizării creației culturale din Maramureş şi se înscrie în programul de consemnare şi promovare a Culturii Tradiționale Maramureşene" (Acad. Alexandru Boboc - CUVÂNT ÎNAINTE).
          Sigur că da. Atunci când scrie despre literatura maramureşeană, Ioan Romeo Roşiianu o face, nu numai cu gândul scoaterii în evidență a contribuțiilor acesteia la edificarea culturii româneşti în ansamblu, ci pentru faptul că omul de cultură, scriitorul şi criticul literar Ioan Romeo Roşiianu este conştient de ideea că dezvoltarea ştiinței moderne presupune o riguroasă specializare cu precădere în problemele culturale şi literare ale unei anumite zone literare, ale unei anumite regiuni, cazul în speță Maramureşul, deoarece această zonă, în special Maramureşul istoric, este un fel de mamă care ne hrăneşte spiritual, cultural şi etnografic, în general, un fel de "alma parens" sau "alma mater", un fel de Cibela asociată cu Ceres, ale căror influențe dăinuiesc de veacuri în acest spațiu mioritico - legendar al culturii româneşti.

ICĂ SĂLIŞTEANU, UN CREATOR INEDIT PRINTRE eCREATORII LUI ROMEO

Scris de Valentin Lupea. Posted in Cultura


          "Cer scuze celor care mi-au îmbogățit cunoaşterea lecturându-i dacă prin părerile mele i-am supărat (dar dacă s-a întâmplat să fie aşa) şi asta s-a datorat poate unor exigențe (sau ale unui gând onest) că părerea mea îi va ajuta să se înalțe în beneficiul poeziei care ne uneşte"(CUVÂNT ÎNAINTE).
          Fraza de mai sus este a treia ca ordine din cele cinci fraze care compun textul CUVÂNTULUI ÎNAINTE, cuvânt ce deschide minunata carte de critică literară a domnului Ică Sălişteanu, sugestiv intitulată, eCREATORII LUI ROMEO, Editura eCREATOR, Baia Mare, (2022), Colecția CRITICĂ, şi vine direct din sufletul său mare şi luminos de om minunat, de om artist şi creator de artă, care-şi trage seva creațiilor sale din creațiile altora, disecându-le şi comentându-le, pe care-i respectă şi-i stimează deopotrivă, cerându-şi iertare anticipat, în cazul în care, fără voia dânsului, a supărat pe cineva, prin cuvintele domniei sale.

DIALOG LIRIC ÎN CETATEA ÎNGERILOR CU IOAN ROMEO ROŞIIANU ŞI ALBINA IDRIZI

Scris de Valentin Lupea. Posted in Cultura


          "Lumea se înțelege cel mai bine prin sufletul poetului. Volumul respectiv este o contribuție deosebită care crează poduri de prietenie între două limbi, două țări, două popoare şi două culturi. Ioan Romeo Roşiianu şi Albina Idriz şi-au creat profilul lor literar, primul prezent în limba română, iar al doilea în română şi albaneză",(COPERTA
A IV - A CĂRȚII).
          Acestea sunt cuvintele cuprinse pe coperta a patra a cărții si cu care se încheie, de fapt, cartea, stabilind profilul literar, cultural şi civic al celor doi scriitori, Ioan Romeo Roşiianu şi Albina Idriz, care-şi dau mâna în această splendidă carte bilingvă româno - albaneză, sugestiv intitulată, ÎN CETATEA ÎNGERILOR, Editura AMANDA EDIT VERLAG, București, (2019), carte apărută în colaborare cu Uniunea Albanezilor din România şi recenzată de Monica Mureşan şi Octavian Mihalcea, Lector: Daniel Marian, Coperta: Laura Rushani.
          Istoric vorbind, românii se trag din neamul traco - geților, iar albanezii din neamul ilirilor. Cele două neamuri erau neamuri înrudite lingvistic şi cultural.

SCURT ISTORIC AL DEZVOLTĂRII INTERESULUI PENTRU CREAȚIA POPULARĂ ORALĂ

Scris de Valentin Lupea. Posted in Cultura


Aşa după cum spunea şi marele savant român, Nicolae Iorga în a sa LA LITTÉRATURE POPULAIR SOURCE DE HAUTE LITTÉRATURE, Paris, 1925, literatura cultă izvorăşte din cea populară, iar amăndouă se întemeiază pe limba națională.
          Pentru ca Ion Neculce, bunăoară, ori Mihai Eminescu sau Mihail Sadoveanu să ajungă adevărați maeştri ai limbii artistice, a trebuit să existe înaintea lor un alt poet, poetul anonim, cel care a pus bazele plăsmuirii desăvârşite ale rostirii. "Nu vom uita niciodată - afirma Haşdeu - că sublima sorginte a oricărei literaturi se afă pururea vie chiar în gura poporului".
          În dezvoltarea istorică a literaturii se constată o perfectă continuitate şi interdependență între cei doi făuritori de artă, motiv pentru care, pe bună dreptate credea şi Garabet Ibrăileanu, la vremea sa, că "... poezia cultă e perfecționarea celei populare", (NOTE ŞI IMPRESII, Iasi, 1920, p. 74 - 75).

Copyright © NecenzuratMM.ro 2009-2025