Delincventa Juvenila franceza !
Numarul impresionant de “litigii“ (intr-o permanenta crestere, ca un efect secundar al democratiei !) in care au fost implicate in ultimii ani (inclusiv, astazi !) fortele de ordine publica (in special, Politia Nationala si Jandarmeria Nationala), precum si cei suspecti de comiterea unor acte antisociale grave (in special, criminale), la propunerea Presedintelui Republicii, ministri francezi de Interne, respectiv, al Apararii Nationale, au inceput sa ia masuri administrative severe care sa protejeze pe de o parte, atat functionarii de Politie (respectiv, al Jandarmeriei Nationale), cat, pe de alta parte si suspectii-criminali, cu care acestia se afla in conflict de “interese“, pentru evitarea unori abuzuri ale fortelor de ordine care nu rareori au prejudiciat institutiile Statului pe care ele reprezinta.
(A se veea si articolele autorului pe aceasta tematica: “Asediul“ : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/07/asediul.html; “Criza de Identitate a Politiei Romane“ : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2009/06/criza-de-identitate-politiei.html ; “Legitmina aparare sau executie ?“ : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/11/legitima-aparare-sau-executie.html; “Un pacat fatal al unui Presedinte de Stat francez “: http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/12/un-pacat-capital-al-uni-presedinte-de.html; respectiv, “Conjectura lui Matelly“: http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2011/01/conjectura-lui-matelly.html; “Eppure io credo…“ : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2011/01/eppure-iocredo.html)
Astfel, ca o prima masura luata, toti functionarii implicati in anchetele criminale ale PN (Politiei Nationale), respectiv, ale GN (Jandarmeriei Nationale) au fost echipati (inca de la inceputul acestui an) cu pistoalele paralizante Taser X26[1], cu camera video, lansate cu cativa ani in urma (in anii 2005 - 2006) si utilizate de catre fortele de ordine (cu succes !?) aflate la o distanta de cel mult 10 metri in contact cu suspectul. (A se vedea si articolul autorului : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2014/03/pistoale-taser-x26-cu-camera-video.html)
Utilizate in prezent in 65 de tari ale lumii, in Statele Unite, deja jumatate din politiile locale folosesc curent acest tip de armament si ele sunt, fara dar si poate, considerate, mai mult decat, eficace!
Cantarind numai 200 de grame, au 15 cm in lungime si 8 cm in inaltime, fiind dotate cu o baterie care permite efectuarea a 350 de lovituri, fiecare, producand o descarcare electrica de cca 50.000 de volti la 2 miliamperi, timp de 5 secunde.
Usor de utilizat, politistii britanici au folosit déjà cu ani in urma acest tip de arma pentru neutralizarea unuia dintre presupusii atentatori cu bomba la Londra! (A se vedea si articolul autorului : « Medici teroristi fideli lui Allah » : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2012/10/thomas-csinta-monitorul-org-pentru-ap_1031.html, 47.1.%20330_1_2007%20%28Medici%20teroristi%20fideli%20lui%20Allah%2... ; 47.2.%20330_8_2007%20%28Medici%20teroristi%20fideli%20lui%20Allah%2...)
Achizitionate cu “simt de raspundere“ (fara camera video) prin intermediul lui Antoine Di Zazzo (Directorul general parizian al filialei franceze al companiei americane Taser) inca din timpul mandatului Ministrului de Interne Sarko (Nicolas Sarkozy: 2005-2007), dupa castigarea alegerilor prezidentiale din 2007, ele au fost comandate de catre “suveranul“ francez cu o camera de luat vederi minuscula integrata in ele.
Acest armament din dotare, in varianta TaserX26VC (cu camera video incorporata) cu care sunt echipate la inceput, cu precadere, unitatile de lupta (de elita !) RAID (Politia Nationala) si GIGN (Jandarmeria Nationala), specializate in reprimare a violentei urbane din marile metropole franceze, precum si din regiunile lor urbane (Paris, Lyon, Marsilia, Lille, Nice, Bordeaux, Toulouse, etc.), precum si in prevenirea atentatelor si ale actelor teroriste, in anii prezidentiali Sarkozy (2007-2012) el ajunge si in dotarea politistului francez “de rand“ de la Comisariatele Centrale (Hotel) si Locale (de sector) de Politie sau ale Jandarmului responsabila cu reprimarea criminalitatii din zonele periurbane si rurale (A se vedea si articolul : “Legitima aparare sau executie ? : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/11/legitima-aparare-sau-executie.html).
Aceasta arma cu o capacitate uriasa de memorie, putand conserva in memorie ultimele 2.000 de lovituri (trageri), inregistrand datele si orele la care ele au avut loc, este “perceputa” in mediul infractional ca o arma prin excelenta, de “antibravura” (sic !), care ar putea rezolva numeroasele conflicte armate intre cei suspecti (in special, cei acuzati de crima), precum si organele politienesti, in care cei din urma nu rareori sunt “victime”, pe drept, sau in unele si mai rare, in care, mai “putin“, pe buna dreptate! (Un exemplu de remarcat si relevant referitor la utilizarea acestui tip de pistolet este si cazul concret al tortionarilor din inchisoarea d’Abou Ghraib in Irak, ei fiind tradati, printre altele si prin armele lor Taser, care indicau 4 electrocutari in loc de una singura, cum a fost declarat de catre cei implicati in misiune!)
Mai mult, aceasta arma nu a cauzat decesul a nici unui criminal-suspect (adevarat, “de valoare“) impotriva caruia ea a fost utilizata (cel putin in Franta), efectul ei insa fiind atat de puternic incat in 80% din cazuri, infracorul-suspect, ”capituleaza”!
In sfarsit, testat deja de 130 de subunitati ale MI, arma reduce efectiv cu cu un procent de 82-85% numarul de politisti raniti in interventiile la care participa, ceea ce reprezinta cu 5.600 mai putin, numai intr-un singur an!
In plus ea contribuie si la reducerea numarului ranitilor in randul suspectiilor cu ceva mai mult de cca 70%!
Conform “teoriei” elaborate de catre organele de resort competente ale MI francez, utilizarea acestui nou tip de arma, (deocamdata numai in Franta!), presupune un “algoritm” care trebuie respectat cu “rigurozitate” pentru ca interventia sa poata fi declarata, in sfrasit, reusita!
In primul rand, imediat dupa atribuirea ei, ea trebuie pusa sub tensiune, pentru incarcarea bateriei!
Odata cu indreptarea armei catre suspect, o unda laser este orientata catre el, politistul avertizandu-l ca nu-l ucide si nici nu-l raneste, in schimb ii va administra un soc electric de o asemenea putere, incat, el va fi neutralizat (doborit la pamant)!
Simultan, camera video trece automat in mod de inregistrare, filmeaza cu sunet toate detaliile interventiei, inclusiv data si ora la care ea se deruleaza.
In al doilea rand, in continuare, daca suspectul nu se supune, politistul va declansa arcul electric, ca avertisment.
Daca in urma cestei somatii, suspectul nu se preda, politistul apasa pe tragaci pentru transmiterea undei de soc!
Inainte insa, are obligatia sa-si avertizeze colegii, strigand: Taser! Taser!
Indicand astfel lor, ca el nu face uz de arma lui de foc (arma de categorie superioara!), pe care oricum o are la el, pentru a fi folosita in cazuri extreme.
Se pare ca efectul socului electric tranmis este impresionant, pentru ca intr-un procent de 87% din cazuri, suspectul nereusind sa opuna nici un fel de rezistenta !
In sfarsit, teoria ca teorie, dar cu cata eficacitate reala se desfasura o interventie pe baza acestui “algoritm” nu se stie, pentru ca nu exista inca statistici referitor la acest subiect.
Partricipand, „din intamplare”, la un asemenea eveniment nefericit, in ciuda celor sustinute de catre Di Zazzo, am avut impresia ca exista o serioasea “abatere patratica medie“ intre teoria domniei sale si evenimentul concret “de pe teren“ !
In concluzie, merita sa remarcam faptul ca MI francez, prin introducerea acestui armament ca mijloc, mai mult de intimidare al “adversarului” (suspectului), spera in primul rand, sa reduca numarul de pierderi de vieti omenesti atat in randul delincventilor, cat, mai ales, in randul politistilor care participa la misiuni extrem de “sensibile” de patrulare in cartierele gigant, declarate de prefecturile franceze de politie “très chauds” (cu o mixitate, o instabilitate sociala si o criminalitate crescuta), ale marilor metropole (aglomeratii urbane) franceze, cunoscute si sub numele de ZUS (Zone Urbane Sensibile, a se vedea si articolul autorului : http://cufr-prpagrandesecolesfranaises.blogspot.ro/2012/11/zus-les-zones-urbaines-sensibles-en.html)
In al doilea rand, el spera sa aiba un control direct asupra evenimentelor si derularii lor in cadrul interventiilor desfasurate de catre organele de politie, poate nu atat, pentru a le trage la raspundere, cat pentru a putea prezenta materialul furnizat de catre TaserX26VC ca probe in justitie, impotriva acelor infractori (criminali) care se “victimizeaza“ si incearca sub orice forma sa acuze functionarii de Politie sau de Jandarmerie, de incalcarea drepturilor fundamentale ale omului!
O alta masura importanta, o alta aplicatie stiintifica de mare interes pentru AP (Administratia Penitenciara) franceza a fost promovata in Senatul francez pentru supravegherea delincventilor sexuali, periculosi, recidivisti. (A se vedea si articolele autorului : « Recidiva criminala de natura sexuala » : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/10/recidiva-criminala-de-natura-sexuala.html; « Criminali periculosi » : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2009/03/esecul-societatii-civile.html; « Lungul drum al reinsertiunii sociale » : http://necenzuratmm.ro/ancheta-necenzurata/43074-lungul-drum-al-reinsertiunii-sociale.html)
Este vorba de tehnicile GPS[2], a caror utilitate a fost dezbatuta in Senat in cadrul unui Seminar in aceasta luna, consacrat Delincventei Juvenile, precum si deciziei privind utilizarea tehnicilor GPS in cazul delincventilor sexuali juvenili periculosi. (A se vedea si articolul autorului: „Libertatea sub sechestru electronic”: http://necenzuratmm.ro/dezvaluiri/41220-libertatea-sub-sechestru-electronic.html).
Raportul prezentat de catre Observatorul National al Delincventei si al Raspunderii Penale (ONDRP) in 450 de pagini, privind delincventa juvenila franceza, care urmeaza sa fie prezentat presedentiei franceze, a creat intr-o oarecare masura o stare de neliniste, atat in randul autoritatilor de resort, cat si in sanul Politiei si Jandarmeriei Nationale.
In primul rand, pentru ca statisticile arata o crestere constanta a violentei si a agresiunii fizice comise de catre minori, iar in al doilea rand, pentru ca in ultimii sapte ani acestea au atins o cota alarmanta, trecand de la 23.906 in 1996 la 40.042 in 2010, respectiv, la 41.780 in 2013 !
Documentul pe care l-am putut consulta, in care Politia si Jandarmeria claseaza in 107 rubrici, crimele si delictele comise, arata ca o persoana din 5 implicata intr-o agresiune este minora (sub 18 ani!).
Mai mult, membrii ONDRP, prezidat de catre Alain Bauer arata ca violenta fizica “necrapuloasa” (fara talharie!) in perioada mai sus mentionata s-a dublat, trecand de la 10.678 in 1996 la 19.620 in 2003, ajungind la 22.090 astazi!
Aceasta crestere exploziva a violentei la minori vizeaza mai mult ordinea si linistea publica si este net superioara actelor de aceasta natura comise de adulti in acea perioada, care este in scadere cu 60%!
O crestere de proportii (77%!) a criminalitatii minorilor constatam si la vatamare corporala grava (voluntara sau involuntara), numarul lor trecand de la 8.684 in 1996 la 15.410 in 2003, pentru ca astazi sa depaseasca 17.090 !
O situatie la fel de grava, o crestere de 67%, remarcam si in cazul violentei sexuale comise de catre minori, numarul lor trecand de la 2.100 de cazuri in 1996 la 3.500 in 2003, pentru ca la sfarsitul anului trecut sa depaseasca 4.000!
Adica, unul din 3-4 persoane implicate intr-un proces de viol sau agresiune sexuala este minor!
Insa, numarul celor care comit aceste delicte asupra adultilor, este in scadere, in jur de 100, astazi.
Amenintarea si santajul, ocupa si ele un loc aparte, afisand o crestere de 58%, pentru ca astazi numarul lor sa depaseasca 5.000, fenomenul fiind mai “activ” in mediul scolar.
Raportul ONDRP mentioneaza si un rezultat “pozitiv”!
Este vorba de utilizarea armelor albe si a a armelor de foc[3] de catre minori!
Astfel, numarul delictelor comise cu arme albe au scazut cu 28% iar cele cu arme de foc cu 45%!
O alta problema dezbatuta la seminar, mult controversata, asupra careia in cursul noptii Senatul Francez urma sa se pronunte, a fost cea legata de “echiparea” delincventilor sexuali periculosi la sfarsitul executarii pedepselor, cu mijloace electronice mobile de supraveghere (tehnici GPS), ca o masura impotriva unei posibile recidive.
Sistemul ar permite justitiei si politiei localizarea fostului delincvent sexual in orice moment, fiind astfel, permanent, sub un control sever!
Fara a intra in detalii, mentionam ca parerile au fost divergente in aceasta problema si in ciuda insistentelor presedintelui comisiei de legi a Adunarii Nationale, Pascal Clement (UMP, Loire), in urma raportului prezentat de raportorul de text Francois Zocchetto (UC, Mayenne), care o preciza cam “prematura”, legea nu a fost votata!
Totusi, plasarea delincventilor sub control GPS ramane posibil, dar numai ai celor care beneficiaza de eliberare conditionata, dovedind garantii serioase de reinsertiune in societate si acest lucru nu poate fi ordonat decat de catre magistratii responsabili cu executia pedepselor, JAP (Juges d’Application de Peines-Magistrat responsabil cu Executarea si Amenajarea Pedepselor).
De altfel, Senatul a insistat si asupra faptului ca magistratii JAP sa ia o pozitie ferma fata de recidivisti si ca reducerea pedepselor in cazul lor sa fie sub un control sever.
Ca o noutate insa, a aprobat ca medicii autorizati ai centrelor de detentie sa poata prescrie medicamente care sa reduca libidoul delincventilor sexuali, bineinteles, cu acordul lor!
In sfarsit, dezbaterile in Senat, relativ la utilizarea GPS pentru supravegherea delincventilor sexuali recidivisti vor continua, urmand ca Gérard Leonard (UMP, Meurthe et Moselle), in raportorul misiunii sale de informare despre recidiva, sa revina cu o alta versiune a textului, probabil cea initiala, urmand ca o noua decizie a senatului sa fie pronuntata ulterior.
Un alt raport important privind criminalitatea a fost prezentat de catre Deputatul UMP (Union pour la Majorité Présidentielle) Eric Ciotti (Alpes Maritimes).
In acest raport, Ciotti prezinta 50 de idei “originale“ ale sale pentru a face mai eficace executia pedepselor private de libertate, nu fara a dauga ca Franta dispune de una dintre cele mai “slabe“ capacitati carcerale din Europa, raportat la 100.000 de locuitori (Italia :71, Belgia : 78, Franta : 83, Olanda : 83, Germania : 96, Portugalia : 112, Spania : 113, Marea Btitanie: 155, Medie Europeana : 138) si ca peste 80.000 de pedepse pronuntate de catre tribunale de instanta, in numele Poporului Francez, nu sunt executate niciodata in Franta, iar in majoritatea cazurilor in care pedepsei nu este asociata si o “perioada de siguranta“ (inainte de care condamnatul nu poate fi eliberat conditionat sub control judiciar), detinutul este “gratiat“ de catre AP, ca “regula generala“ (clasica !) dupa executarea primei jumatati de pedeapsa !
Si acesta intr-un context in care criminalitatea franceza este intr-o “expansiune“, numarul detinutilor francezi fiind in continua crestere, atangand pe 1 martie 2014 numarul record de 68.971 de persoane incarcerate, reprezentand o crestere de 5,4% in raport cu aceasi perioada a anului trecut (61.856), o crestere de 7,3% fata de 1 ianuarie 2011 (60.544) si in sfarsit o creste de 0,6% fata de 1 mai a acestui an, dupa ce pe 1 iulie 2008 acest numar a atins sinsitrul prag record (istoric !) de 64.250 !
Din numarul total de persoane incarcerate, cca 26,1% (16.960) se afla in detentie provizorie (arest preventiv), inainte de judecata, ceea ce reprezinta un procent si el in crestere in raport cu aceasi perioada a anului trecut, cand erau incarcerati preventiv 15.942.
Si numarul minorilor incarcerati a inregistrat o crestere importanta (cu 1,6%) : pe 1 martie erau incarcerati 805, fata de aceasi perioada a anului trecut (792).
Numaul lor era de 688 pe 1 ianuarie 2011.
Singurul “sector“, in care asistam la o scadere in procente este “rata de suprapopulare“, a mediului carceral.
Daca in 2008 ea era de 126%, pe 1 ianuarie 2011 aceasta s-a redus la cca 115,7%, “parcul penitenciar“ francez dispunand de un numar de 56.109 “locuri operationale“ pentru un numar total (record istoric !) de 64.250 de detinuti, care va fi marit la o capacitate de cca 70.000 de detinuti pana in 2018.
Aceasta scadere a ratei de suprapopulare s-ar explica, conform Ministrului de Justitie, prin deschiderea de noi centre penitenciare (“moderne“ !), iar cresterea numarului de detinuti prin faptul ca “pedepsele sunt in conditii mai bune si mai rapid executate“ !
Autorul raportului, Eric Ciotti este deja “celebru“ pentru un alt set de masuri severe legate de absenteism la scoala, precum si comportament antisocial, atat in incinta scolii cat si in afara ei, respectiv, legat de incarcerarea minorilor!
El este cel care a propus suspendarea alocatiilor familiale in situatiile de mai sus !
In noul set de propuneri ale lui Ciotti (care este convins ca peste 50% dintre delictele sunt comise de ceva mai mult de 5% dintre infractori !) se numara, printre altele si suspendarea supravegherii prin intermediul “bratarei electronice“ (supraveghere prin GPS) pentru pedepse mai mici de doi ani (rezervat in majoritatea cazurilor numai detinutilor condamnati la pedepse lungi de inchisoare aflati in pragul executarii pedepselor lor, in cazul in care ei desfasoara o activitate lucrativa in exterior), renuntarea la condamnarile “cu suspendare“ si incarcerarea condamnatilor (indiferent de pedeapsa, indiferent de procedura juridica : corectionala sau criminala), precum si anularea dreptului de eliberare conditionata (sub control judiciar !) “automata“ dupa executarea primei jumatati din pedeapsa, pe baza unor “credite“ obtinute pentru comportament (“detinut model“) sau activitate lucrativa, studiu, respectiv, gratiile prezidentiale (care trebuie sa fie exceptionale)!
Cu atat mai mult cu cat in peste 70% din cazuri de eliberare conditionata “neamenajata“ (neadaptata corespunzator) fostii detinuti, recidiveaza ! (A se vedea si ciclul de articole al autorului: „In umbra vietii”: http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2014/02/thomas-csinta-in-umbra-vietii-ziarul.html; „Handicapul in mediul carceral”: http://necenzuratmm.ro/dezvaluiri/42622-handicapul-in-mediul-carceral-francez-mcf.html; „Evadare in infern”: http://necenzuratmm.ro/justitie/42513-evadare-in-infern.html).
In plus, el vine si cu propuneri noi, cum sunt : “instaurarea unei perioade intangibile“, timp in care chiar daca condamnatul este eliberat mai devreme, trebuie sa ramana la dispozitia Justitiei, in special, in cazul recluziunii criminale pe viata, sau : “obligativitatea Serviciului Civic (in loc de fostul Serviciu Militar) pentru minorii multirecidivisti“ sub “incadrare“ militara, in afara de retinerea lor dupa eliberare in CER (Centru Educativ Sever) sau CEF (Centru Educativ Inchis), in total 500 de locuri, inspirandu-se din modul de organizare al EPIDE (Institutie Publica de Insertiune al Ministerului de Aparare Nationala).
In sfarsit, el doreste si “reabilitarea“ TIG (Activitate lucrativa in interes general – in interesul societatii), pentru a atinge cca 31.000 de condamnari in 2014, care “abandonat“ in ultimul timp, deja in 2009 a fost prounutat numai 21.602 de cazuri din care 4.721 contra minorilor, o masura care a fost propusa deja si celor care beneficiaza incepand din 1 iunie 2009 de RSA (Alocatie de Solidaritate Adult) in valoare de 530 € pentru o persoana singura avand cel putin 25 ani, fara venituri, propus de catre Martin Hirsch, inalt comisar al solidaritatii active contra saraciei, in cadrul Guvernului Filon I, in mai 2007. (A se vedea si articolele complementare : http://cufr-prpagrandesecolesfranaises.blogspot.com/2010/12/le-revenu-minimom-dinsertion-rmi.html; http://cufr-prpagrandesecolesfranaises.blogspot.com/2010/12/le-rsa.html)
In incheiere, vizitand noua inchisoare Corbas (690 de locuri, cost 66 milioane de €) la Lyon, Eric Ciotti, a fost socat de caracterul “monolitic“ al Mediului Carceral Francez (MCF): “structura institutiei penitenciare depinde de detinutii cei mai periculosi, in timp ce exigentele nu se impun decat unei minoritati dintre ele“.
Dupa parerea lui ar trebui punse in functiune “structuri modulare“, instalate in vechile unitati militare (cazarmi) dezafectate, asa cum exista ele deja in functiune la Oermingen (Departamentul Bas Rhin, Regiunea Alsace), Ecrouves (Departamentul Meurthe et Moselle, Regiunea Lorraine) sau Bédenac (Charente Maritime, Regiunea Poitou Charantes) in care sunt incarcerati detinuti condamnati la pedepse scurte de inchisoare in regim de semilibertate, in logica reinsertiunii lor sociale, avand in vedere faptul ca, conform Raportului ONDRP (Observatorul National al Delincventei si al Raspunderii Penale) asistam la o crestere a violentei contra persoanelor fizice din cartierele defavorizate (ZUS) cu peste 2,43%/an (in ulttimii cinci ani), ca numarul infractiunilor comise in ultimele dousprezece luni depaseste 33.000 pe teritoriul national metropolitan (cu o creste de 4% privind achizitionarea armelor prohibite, in special in cartierele “sensibile“ ale marilor metropole franceze), iar numai in regiune pariziana, 70 de bande de raufacatori fac obiectul unei supravegheri permanente (din care 1/3 in Departamentul Seine Saint Denis-93), precum si faptul ca 4.059 de politisti si jandarmi au fost raniti in cadrul misiunilor lor, numai in primul trimestru al anului 2013 (care este totusi in descreste cu 7% fata de aceasi perioada a anului trecut, sic !).
Ciotti detine si o lista de asemenea cu foste unitati militare de la Ministerul Apararii Nationale : la Brest (Departamentul Finistère, Regiunea Bretania), Bourges (Departamentul Cher, Regiunea Centru), Chatearoux (Departamentul Indre, Regiunea Centru), Tours (Departamentul Indre et Loire, regiunea Centru), Strasbourg (Departamentul Bas Rhin, Regiunea Alsacia), Toulon (Departamentul Var, Regiunea Provence-Alpes-Côte d’Azur) si Nantes (Departamentul Loire Atlantique, Regiunea Pays de la Loire).
Mai mult conform ideii lui Ciotti, Administratia Penitenciara ar putea sa inchirieze si imobile private, pentru ca in preajma anului 2018, “parcul carceral “ francez sa ajunga, nu la 70.000 ci chiar la 80.000 de locuri.
Pentru Eric Ciotti, “slaba capacitate carcerala a Frantei creaza mari probleme intregului sistem penal“.
In incheiere, pentru economisirea a 1.500 de posturi de gardieni in inchisori, el sugereaza Ministerului Justitiei si introducerea “generalizata“ ale camerelor de luat vederi, precum si ale “mirodoarelor“ (punctelor-foisoare de supraveghere) cu arma teleportata“ !
COMENTARIUL AUTORULUI
Cert, numarul mare de infractiuni (precum si marea lor varietate !) care se comit pe teritoriul francez, il legitimeaza pe “suveranul“ Statului Francez, sa ia niste masuri drastice contra populatiei criminale, care, asa cum rezulta din documentele ONDRP progreseaza “lent“ dar “sigur“, fara exceptie, in toate cartierele urbane-gigant, defavorizate ZUS (sugrumate de somaj si insecuritate), dar in special in cele ale marilor metropole franceze in care Ministrul de Interne Manuel Walls (devenit Prim Ministru, dupa alegerile minicipale) denunta un sistem de delincventa de tip “mafiot“ care nu accepta autoritatea politeneasca : Paris (regiune urbana cu peste 13 milioane de loc.) ; Lyon si Marsilia (regiuni urbane cu peste 3 milioane de locuitori) ; Lille (regiune urbana cu peste 2 milioane de locuitori) ; Bordeaux, Toulouse, Nice, Strasbourg (regiuni urbane cu peste 1 million de locuitori), precum si Nantes (regiune urbana aproape 1 million de locuitori), in care chiar si utilizarea (de catre infractori !) ale armelor de foc de categoria a 4-a (de aparare), dar nu rareori si ale celor de categoria 1 (de razboi !), face parte din “peisajul“ urbanistic, local !
Iar, in anumite cartiere ale Parisului “extramuros“ (regiunea urbana pariziana) situatia pare a fi chiar dramatica (Essonne, Seine Saint Denis).
Saptamana trecuta, Primarul orasului Severan, Stéphane Gatignon (EELV-Europa Ecologista Verzii), pentru anihilarea unor bande de traficanti de droguri s-a simtit nevoit sa faca apel, la armata si chiar si la unitatile speciala ONU “Castile albastre“, respins insa categoric de catre Ministrul de Interne, sub un pretext “nobil“ : “intr-un stat democratic, este Politia Republicana (Politia Nationala), sub controlul Justitiei, cea care restabileste ordinea publica“.
Intr-adevar, nu numai conform documentelor ONDRP, dar si ale altora cum ar fisierele “cu circuit inchis“ clasate “top secret“ apatinand Ministerelor de Interne si ale Apararii Nationale sau chiar ale DCRI (Directia Centrala de Informatii Interne, a se vedea si articolul autorului pe aceasta tematica: « Edvige si Cristina noile fisiere ale DCRI » : http://necenzuratmm.ro/dezvaluiri/42042-edvige-cristina-noile-fisiere-al-directiei-centrale-de-informatii-interene-francez-dcri.html), se pare ca atat mica cat si marea criminalitate franceza scapa de sub controlul autoritatilor statului.
Inclusiv, “suveranului“ Republicii, in ciuda masurilor ultra severe pe care acesta le ia indirect, prin intermediul ministerelor de resort.
Pricipalii factori responsabil de acest esec, sunt, pe de o parte criza economica care pare sa se “prelungeasca prin continuitate“ catre orizonturi, considerate apropiate, dar care tind in realitate, in spatiu si timp la “infinit“ (orizonturi departate, neperceptibile, pentru moment), iar pe de alta parte, datorita unei mari carente privind integrarea strainilor in Franta.
Asa cum am mai mentionat, din nenumratele studii si cercetari pe care le-am realizat in Mediul Carceral Francez (a se vedea si articole autorului: „In umbra vietii”: http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2014/02/thomas-csinta-in-umbra-vietii-ziarul.html; „Lungul drum al reinseriunii sociale in Franta”: http://necenzuratmm.ro/ancheta-necenzurata/43074-lungul-drum-al-reinsertiunii-sociale.html) populatia infractionala se imparte in doua mari categorii : “talhari de duminica “ (TDD, in general, “neprofesionisti“), implicati in tot felul de infractiuni relativ mici (crima neorganizata) prin intermediul carora isi rotunjesc veniturile lor lunare, respectiv, “talhari la drumul mare“ (TDM, “profesionistii“), care sunt “pilonii“ centrali ai marii criminalitati (crima organizata), un sistem bine structurat, vast, diversificat si tentacular.
Daca in domeniul marii criminalitati, intr-advar, recidiva este considerabila : intre 70-80%, avand in vedere caracterul sau “profesionist“, in mica criminalitate, recidiva este realativ mica (intre 10-15%) si “tinde catre zero“ in randul celor comit infractiuni pentru a supravietui (sub 5%), in special in randul celor de origine straina care sunt condamnati sa traiesca la “periferia“ societatii.
Eu, personal, nu cred ca masurile din ce in ce mai severe luate de catre “suveranul“ francez (al carui patriotism, totusi, nu poate fi pus la indoiala sub nicio forma !), precum si extinderea prin continuitate a populatiei carcerale la 80.000 de persoane (conform propunerilor lui Ecric Ciotti) este un pas inainte catre diminuarea infractionalitatii, catre valorile dobandinte ale democratiei, ci din contra, intregul set de masuri (de propuneri) va alimenta ura celor din cartierele populare defavorizate ale marilor metropole (ZUS), care in curand vor fin inpenetrabile si inaccesibile organelor politienesti, fara interventia fortelor speciale de lupta (GIPN, GIGN, RAID, etc.)
In timpul presedentiei lui VGE (Valery Giscard d’Estaing, 1974-1981), studiile si cercetarile sociologice efectuate privind abolirea Pedepsei Capitale in Franta (intervenita in 1981 odata cu castigarea alegerilor prezidentiale de catre Francois Mitterrand) au aratat ca in ciuda utilizarii ghilotinei cu mai mare “eficacitate“ (executia lui Ranucci in 1976, a se vedea si articlul autorului: “Pedeapsa Capitala“: http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/12/pedeapsa-capitala.html) , nu a avut deloc efectul scontat : diminuarea ratei marii criminalitati !
In privinta azilului politic, a nu-l acorda celor care au dreptul legitim la acest statut, este in contradictie fundamentala cu principiile franceze traditionale post-revolutionare din 1789, precum si cu Constitutia Franceza (art. 120 din 1793), in care sloganul era deja : “France Terre d’Asile“, un principiu vechi, inca din evul mediu. (A se vedea si articolul autorului: “Eurosatra. Algebra eu(ro)romilor“: http://necenzuratmm.ro/dezvaluiri/42085-eu-ro-satra-algebra-eu-ro-milor.html; « Nesedentarii lui Ion Iliescu, Rromii nostri » : http://necenzuratmm.ro/dezvaluiri/42086-nesedentarii-lui-ion-iliescu-rromii-nostri.html; « Nesedentarii nostri rromi, cosmarul nostru ai francezilor » : http://necenzuratmm.ro/dezvaluiri/40463-nesedentarii-nostri-romani-cosmarul-nostru-ai-francezilor.html)
Cert, nu trebuie restrictionat azilul politic (cum sustine “suveranul“ !), ci conceput si elaborat un sistem de control adecvat (cu deblocarea unor fonduri suplimentare in acest scop) care sa permita distinctia dintre un solicitant de azil poltic “adevarat“ si unul care solicita acest statut din motive economice. (A se vedea si articolele autorului pe aceasta tematica : « Guantanamito » : http://necenzuratmm.ro/ancheta-necenzurata/40432-guantanamito.html; « Abatoarele umane ale Uniunii Europene » : http://necenzuratmm.ro/dezvaluiri/40405-abatoarele-umane-ale-uniunii-europene.html; « Drumul oaselor in Uniunea Europeana » : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2013/10/drumul-oaselor-in-uniunea-europeana.html; « Crima organizata care exploateaza mizeria umana » : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2011/01/combaterea-crimei-organizate-care.html; « Imigratia clandestina prin axa Canare-Lampedus » : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.com/2010/10/imigratia-in-ue-axa-canare-lampedusa.html; « Oameni cu sange rece » : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/10/oameni-cu-sange-rece.html)
In ceea ce priveste imigratia legale trebuie sa avem in vedere faptul ca populatia franceza imbatraneste (datorita sperantei mari de viata la nastere : 80 de ani la barbati si 84 de ani la femei), deci in strainii care vin sa se stabileasca in Franta, trebuie vazut rolul pozitiv al continuitatii prosperitatii spirituale si materiale franceze.
In privinta imigratiei ilegale, evident, trebuie luate masuri severe (dar nu in modul in care procedeaza “suveranul“ : control de identitate la fiecare pas si expulzari masive ai celor aflati pe solul francez : a se vedea si articolele autorului : “Fara sentimente“ : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/10/fara-sentimente.html: “Un control de identitate cu sfarsit tragic“ : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/11/control-de-identitate-cu-sfarsit-tragic.html), pentru ca clandestinii aflati pe teritoriul national sunt intr-adevar importanti “contribuabili“ la infractionalitatea “locala“, ci puse fonduri la dispozitia organelor competente (colectivitatile teritoriale) pentru studiul k/k (caz par caz) a situatiei lor socio-profesionale, iar cei care pot dovedi ca sunt “integrati“ (conform principiului imigratiei selective al fostului “suveran“ Nicolas Sarkozy), chiar si la “negru“ (desfasurand o activitate lucrativa remunerata, poseda o locuinta, un domiciliu fix, au copii minori nascuti in Franta, etc.), au “vocatia de a integra Franta“, deci pot “ramane“, confrom aceluiasi principiu: “On aime la France, on a la vocation de l’intégrer, on y reste ! Sinon, on la quitte“, care se aplica cu precadere, din pacate, numai tinerilor cu abilitati intelectuale inalte si care studiaza in Franta in reputatele scoli superioare franceze de inalte studii (“Les Grandes Ecoles“, a se vedea si articolul autorului : “Accesul in scolile superiare franceze de inalte studii traditionale. Filiera regala“ : http://cufr-prpagrandesecolesfranaises.blogspot.ro/2009/11/jaful-secolului-fara-violenta.html)
In sfarsit, suspendarea dublei-cetatenii (sau a cetateniei multiple !), nu trebuie privit neaparat ca un regres din punct de vedere democratic sau al constructiei europene si nici ca o incalcare flagranta ale drepturilor fundamentale ale omului.
In contextul mondilizarii “agresive“ din zilele noastre, la care asistam in direct sau indirect, pasiv sau activ, prin disparitia frontierelor nationale si “regionalizarea“ Europei (diminuarea celor 22 de Regiuni metropolitane franceze la numai 16, corespunzatoare Land-urilor germane, ale celor 42 de Judete romanesti la numai opt, care sa aiba mai multa autonomie) in cadrul Spatiului Schengen, dubla (sau tripla) nationalitate (cetatenie) nu-si prea mai are rostul, permitand o localizare “spati-temporala“ mai corespunzatoare al cetateanului european, precum si al domiciliului sau fiscal, prin intermediul caruia serviciile nationale de taxe si impozite pot lupta cu mai multa eficacitate contra paradisului fiscal, al evaziunii fiscale, al delapidarii, precum si contra deturnarilor de fonduri, care din ce in ce mai mult aduc prejudicii importante PIB-urilor nominale nationale. (A se vedea si articolul autorului pe aceasta tematica : « Domiciliul fiscal. Rolul si importanta acestuia in spatiul socio-economic european si extraeuropean » : http://necenzuratmm.ro/dezvaluiri/42018-domiciliul-fiscal-rolul-si-importanta-lui-in-spatiul-socio-economic-european-si-extraeuropean.html)
_____________________________________________________
[1] Inventat in 1972 pentru imobilizarea persoanelor cu comportament antisocial la bordul unui avion de atre Jack Cover (6 aprilie 1920 – 7 februarie 2009), Taser X-26 este un pistol(et) cu impuls (unda, soc) electric de categoria a 4-a (de aparare), calificata arma “neletala“ de catre producator, firma Taser. (M-26 Taser este o versiune militara al Taser X-26-lui). Avand o bataie de 7,60 m, el propulseaza doi electrozi cu o viteza maxima de 50m/secunda, care in contact cu o tinta (vie) produc o unda electrica “Taser“ de 2mA si 50.000 de V (0,00J/descarcare), blocand astfel sistemul nervos (“paralizie momentana“) al acesteia pe termen scurt. Bateriile lui (Cr123a cu o capacitate de 1.300mAh sub 3V, fie 7,8Wh sau 28.080 J) se descarca dupa cca 20.000 de impulsuri, in mai putin de 17 minute, consumand 1,4 J/descarcare (cca 5 secunde). Utilizat (in 65 de tari, dar cu precadere de catre unitatile politienesti din Canada, SUA si Regatul Unit), de la o distanta mai mica de 1 m avand ca tinta abdomenul suspectului el poate produce si o paralizie musculara putand astfel provoca o defecare imediata ! Ea este clasata de catre reglementarea europeana no 1236/2005, ca susceptibila sa de-a fi utilizata cu scop de tortura ! In Franta este societatea SMP Technologies (cu sediul general la Paris, Antoine di Zazzo, PDG) care distribuia aceasta arma in exclusivitate, pana pe 1 septembrie 2010, dupa ce Amnesty International, colectivul RAIDH (Reteaua de Alerta si de Interventie al Drepturilor Omului), Revista “l’Express“ precum si persoane fizice ca Olivier Besancenot (Secretar general, Liga Comunista Revolutionara), Martine Aubry (Partidul socialist, Primar Lille) au depus plangere contra utilizarii ei datorita pericolului pe care ea prezinta. Intr-un comunicat al sau din 10 mai 2007, Amnesty International, sectia franceza anunta ca Taser X-26 ar fi ucis 334 de persoane (numai in perioada 2001-2008) in SUA, 25 in Canada, precum si in 50 de cazuri ar fi provocat indirect moartea, iar Besancenot anunta pe blogul sau 150 morti in tarile care folosesc aceasta arma. Pe 16 octombrie 2008 Di Zazzo este inculpat intr-un dosar de “spionaj“ la adresa lui Besancenot (in perioada octombrie 2007-ianuarie 2008, care a fost dat in judecata in iulie 2007 de catre Taser pentru difamatie la Tribunalul de Inalta Instanta de la Paris), impreuna cu doi membri al Agentiei Dussaucy si un poltist, pentru complicitate prin la violarea vietii lui private ; doi poltisti si un vames, pentru violarea secretului profesional, divulgare intentionata de date confidentiale si acces fraudulos la fisierele certificatelor de inmatriculare, bancare, precum si STIC (a se vedea si articolele autorului pe aceasta tematica : “Nesedentarii lui Iliescu, Rromii nostri !“ ; « Edvige si Cristina noile fisiere ale DCRI »;). In sfarsit, desi Taser France reclama 50.000 de euro ca prejudiciu moral, proband pe 100.000 de persoane (benevoli) ca arma comercializata de ea nu este ucigatioare, datorita unei confuzii generale privind constructia lui, parametrii sai tehnici, conditiile ei de utilizare, precum si a unor contraexemple in cazul toxicomanilor, cardiacilor, persoanelor depresive, cu handicap fizic si psihic, femeilor gravide, etc., ea nu obtine castig de cauza. Taser X-26 a facut obiectul unei licente al Pentagonului pentru a controla difuzarea lui, firma producatoare solicitand in iunie 2004 si apoi pe 23 noiembrie 2005, clasarea lui in Franta ca arma de categoria a 4-a (ca si Magnum 357), ceea ce s-a si intamplat in ianuare 2006. In dotarea Politiei Nationale, precm si Jandarmeriei Nationale inca din 2004 (in regiunea pariziana, precum si in alte regiuni metropilitane de provincie), pe 22 septembrie 2008, utilizarea lui a fost autorizata de catre Guvernul Fillon si de catre agentii Politiei Municipale (franceze), in special in zonele metropolitane, decizia insa a fost anulata de catre Consiliul de Stat cu un an mai tarziu, in septembrie 2009. In numar de 3.800 (in 2008), 4.300 (in 2009) si aproape 5.000 (in 2010), “in circulatie“, Politia Nationala (franceza) este singura politie europeana care si-a dotat pistolul cu camera video (TaserCam), permitand astfel inregistrarea imaginii precum si a sunetului in timpul unui conflict cu un suspect. Printre principalele efecte ale Taser X-26 sunt: arsuri superficiale (care pot fi grave in anumite regiuni ale corpului), ranire mai mult sau mai putin grava din cauza electrozilor, precum si datorita caderii in urma electrocutarii. Cele mai cunoscute (mediatizate) incidente (grave) provocate de catre Taser X-26 sunt urmatoarele (in ordine cronologica), 2005 : Aprilie 2005, in Franta, la Lyon o studenta este atinsa de mai multe ori cu un pistolet, dupa ce era imobilizata deja la sol; Iulie, in Regatul Unit, Politia britanica raneste grav un om in soc hipoglicemic, crezand ca el este o amenintare pentru ordinea si linistea publica; 2006 : Aprilie, in SUA, o femeie in varsta de 56 de ani in fotoliu rulant moare dupa zece socuri electrice, cazul ei fiind clasat de catre jurisdictia americana ca omucidere; Octombrie, un tanar de 17 ani, moare dupa mai multe socuri electrice; Noiembrie, incident, ulterior cu sfarsit tragic la Universitatea Califonia din Los Angeles, provocat de catre LAPD (Politia Orasului Los Angeles) in timpul unei interventii intr-un Campus studentesc; 2007 : Septembrie, un incident asemanator, tot in SUA, la Universitatea Florida din Miami si Claudio Castagnetta moare doua zile dupa arestarea lui dupa electrocutarea lui cu un Taser X-26 ; Octombrie, Robert Dziekański moare in Canada; Noiembrie, incident grav cu Howard Hyde, tot in Canada; Pe 18 noiembrie un tanar de 20 de ani moare in SUA, in statul Maryland, dupa un soc electric care i-a fost administrat de catre un Taser X-26 utilizat de catre politistii locali; Tot in SUA, incident grav cu Christian Allen; Decembrie, incident grav in Canada cu Quilem Registre; 2008: Pe 24 Aprilie, incident grav in SUA; Pe 24 Iiunie, in Canada, un om moare in urma arestarii lui datorita socului electric administrat cu un Taser X-26; Pe 22 Iulie, in Canada, la Winipeg, un minor moare, in urma unui soc administrat, pentru a fi imobilizat; 2009: Pe 22 Martie, in SUA, in statul Michigan, un adolescent in varsta de 15 ani, Brett Elder, moare dupa ce este electrocutat; Pe 30 Noiembrie, in franta, in regiunea pariziana (Colombes), un malian (african din Mali) aflat in situatie ilegala pe teritoriul francez, moare dupa doua ce i-au fost administrate doua unde de soc cu un Taser X-26;
[2] Global Positioning System (GPS), conceput si elaborat de catre fizicianul D. Fanelli pentru fortele armate SUA (si utilizat la inceput in Cadrul Departamentului de Aparare SUA), este un sistem de geolocalizare, care din 2010 cu GLONASS (in rusaГЛОНАСС - ГЛОбальнаяНАвигационнаяСпутниковаяСистема sau Global'naya Navigatsionnaya Sputnikovaya Sistema, Sistem planetar de navigatie asistata prin statelit al fortele spatiale ale Federatiei Ruse) este operational si accesibil publicului la scara mondiala, in diverse domenii de activitate (navigatie aeriana-pentru localizarea avioanelor, rachetelor, etc. ; maritima-pentru localizarea vaselor de croaziera, navelor comerciale, etc. si terestra-pentru localizarea vehiclelor rutiere de transport marfa sau pasager, supravegherea detinutilor plasati in regim de semi-liberate sau libertate provizorie, etc.). GPS utilizeaza sistemul geodezic WGS84 la care se raporteaza coordonatele calculate gratie sistemului. Primul satelit experimental a fost lansat in 1978, dar “constelatia“ actuala de 24 de sateliati a GPS, orbitand la 20.000 de km altitudine, emitand un semnal complex (constituit din date numerice si un ansamblu de coduri pseudo-aleatorii extrem de precizie gratie ceasurilor atomice atasate lor) pe doua frecvente L1 (1.575,42Mhz) si L2 (1.227,60Mhz), nu a devenit operationala decat din 1995. Astfel, un receptor GPS “ordinar“ care capteaza semnalele a cel putin patru sateliti, poate, calculand timpi de propagare ale semnalelor intre sateliti si el, sa aprecieze distanta in raport cu acestea prin trilaterare in 3D (in trei dimensiuni) al oricarui obiect (aflat in campul lui vizual) cu o precizie intre 15-100 m (cele “speciale“ DGPS-GPS Diferential, facand aceasta apreciere cu o imprecizie de ordinul mm). GPS-ul are trei parti distincte : 1. Segmentul Spatial, compus dintr-o constelatie de 31 de sateliti NAVSTAR (Navigation Timing And Ranging) care evolueza in sase plane orbitale cu o inclinatie de 55° in raport cu Ecuatorul, urmand fiecare o orbita sem-icirculara la o altitudine cuprinsa intre 20.000-20.500 km pe care o parcurg in 11h58’2’’, mai exact, o jumatate de zi siderala ; 2. Segmentul de Control, compus din 5 statii aflate la sol (50th Space Wing al Air Force Space Command, Schriever-Air Force Base, Colorado, Cheyenne Mountain). El permite pilotarea si supravegeherea sistemului si are ca rol actualizarea informatiilor trimise de catre sateliti, precum si supravegherea functionarii corecte a lor ; 3. Segmentul Utilizator, compus din utilizatorii civili si militari care folosesc si exploateaza informatiile primite prin sateliti. Sistemul nu poate fi saturat pentru ca numarul de utilizatori de GPS este nelimitat. GPS functioneaza gratie calcului distantei care separa receptorul GPS de satelitii rezolvand ecuatia de navigatie prin metoda celor mai mici patrate sau prin metoda lui Bancfort. Ea necesita 4 sateliti. GPS-ul nu poate fi utilizat in orice fel de situatie: semnalul emis de catre satelitii NAVSTAR fiind destul de slab, troposfera (straturile de jos, ale atmosferei in care umiditatea modifica presiunea deci si indicele de refractie, respectiv viteza si directia de propagare a undei radio), respectiv, ionosfera (straturi ionizate de catre radiatia solara care modifica viteza de propagare al semnalului) pe care le traverseaza este un factor perturbator al sau, ceea ce perturba si precizia de localizare al obiectului, corectate intr-o oarecare masura cu ajutorul frecventelor L1 si L2, precum si cu GPS Diferential (DGPS- Differential global positioning system). In ultimul timp si alte sisteme complementare SBAS (Satellite Based Augmentation System) au fost dezvoltate cum sunt, care amelioreaza precizia GPS-uli, cum sunt : WAAS (Wide Area Augmentation System), in America de Nord, un sistem care vine in sprijinul navigatiei aeriene dezvoltat la solicitarea FAA (Administratia Federala a Navigatiei Aeriene Americane) ; MSAS (Multi-functional Satelite Augmentation System) in Japonia si EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) in Uniunea Europena. Un sistem tip GPS (SUA), a fost creat recent si de catre Uniunea Europeana (prin intermediul ASE-Agentia Spatiala Europeana, Guyana franceza, Franta) : Galileo, un proiect de sistem de localizare prin satelit, aflata sub autoritate civila de control, care din punct de vedere teoretic este superior GPS-ului. In testari incepand cu sfarsitul anului 2005 (ca urmare a lansarii a doi sateliti Giove-A in decembrie 2005 si Giove-B in aprilie 2008), primii 4 sateli ai constelatiei vor fi testati incepand cu acest an (2011) iar sistemul va fi operational din 2013-2014. El va garanta autonomia UE vis-à-vis de SUA si Rusia in domeniul strategic de localizare si supraveghere al obiectivelor, in special al celor militare si va fi mai performant decat GPS (SUA), precum si GLONASS (Rusia). China si India asociati la Proiectul Galileo, dezvolta de asemenea un sistem de localizare regional prin intermediul satelitilor geostationari numit Beidou (in chineza 北斗, pinyin), un proiect cunoscut si sub numele de CNSS (Compass Navigation Satellite System). El va fi constituit dintr-un ansamblu de 5 sateliti geostationari (GEO) si 30 de sateliti plasati in orbita medie (MEO) care are trebui sa fie compatibil cu sistemele GPS, GLONASS si Galileo, pana in 2014. In momentul de fata, el se compune din 4 sateliti in orbita geostationara si unul in orbita medie. Precizia lui ar trebuie sa fie cca 30 de m. Lansarea celor cinci sateliti a avut loc cu racheta Chang Zheng 3A. Acest sistem pasiv poate fi completat cu ajutorul emitatoarelor de radiolocalizare de aplicatii si supraveghere logistica (APRS) sau de salvare (SAR), respectiv, de supraveghere al traficului maritim (AIS) si de studii oceanografice, de biologie marina (radiotracking). Receptorul poate fi in egala masura si interfata unui PC (Laptop) dispunand de un program de cartografie sau poate fi cuplat la un telefon mobil (celular). In sfrasit, mentionam ca sistemele satelitare au fost precedate de catre sisteme terestre de radionavigatie ca: DECCA (Sistem de Radionavigatie Hiperbolica in LF 70-127 KHz dezvoltat in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial in Manche si Marea Nordului); LORAN (LOng RAnge Navigation, Sistem de Radionavigatie Terestra); Omega (Radionavigatie Aeriana si Maritima utilizata de catre SUA); ILS (Instrument Landing System, sitem de radionavigatie utilizat in cazul aterizarilor la sol); ADF (Radiogoniometrie, radioreceptor plasat la bordul unei nave sau avion, capabil sa receptioneze si sa repereze directiile de inanitare); TRANSIT (primul sistem global satelitar, la frecventa de 400 MHz, cu o precizie de cca 1 km, dezvoltat in perioada 1960-1970, pus la punct de catre US Navy prin intermediul Universitatii John Hopkins in 1958).
[3] Cu toate ca primele restrictii privind utilizarea armelor de foc in Franta dateaza din secolul al XIII-lea, francezii aveau dreptul de a detine diverse arme de foc fara mari restrictii pana in 1995, anul in care un decret limiteaza in mod sever aceasta libertate. In 2010, un nou decret, care va intra in vigoare in acest an (2011) va reglementa un acord de armonizare a legislatiei detinerii armelor si munitiilor in UE. Astazi este imposibila achizitionarea unei arme de foc in Franta fara a apartine unui club (sportiv) de tragere sau a detine un permis de vanatoare, mai putin daca este vorba de o arma de categorile 6 si 8 (a se vedea mai jos), in vanzare libera celor care au implinit varsta de 18 ani. Portul armelor de aparare sau de razboi este strict rezervat militarilor, politistilor, vamesilor, respectiv, agentilor de securitate si de supraveghere a unor obiective importante. Intr-o situatie cu totul exceptionala, cand o persoana este amenintata si viata ei este in pericol, Prefectura o poate autoriza pentru achizitionarea unei arme de categoria 1 (a se vedea mai jos). In Franta, armele aflate in circulatie se impart in opt categorii : Categoria 1 (pistoale semi-automate cu calibru superior a 7,65mm, toate tipurile de pusti semi-automate concepute pentru a fi utilizate in misiuni armate de tip militar. Toate tipurile de armele automate) ;Categoria a 2-a (tancuri, avioane de lupta si alte echipamente militare grele) ; Categoria a 3-a (echipament de protectie contra armelor chimice, printre care si masca de gaz, etc.) ; Categoria a 4-a [pistoale semi-atomate si automate care nu sunt incluse in Categoria 1 (unele pistoale si revolvere) ; o intreaga gama de arme de mari dimensiuni (in functie de lungime, greutate, numar de cartuse) stabilite prin decretul din 1998 ; pustile cu teava neteda, precum pistoalele, respectiv, carabinele 0.22 Long Rifle, Taser X-26, etc.)] ; Categoria a 5-a (arme de dimensiuni mari neincluse in Categoria a 4-a, ca pustile de vanatoare cu teava neteda, precum si cele cu teava ghintuita, cum ar fi carabina cu teava ghintuita) ; Categoria a 6-a (cutite, gaze lacrimogene, bastoane si alte arme albe) ; Categoria a 7-a [(arme cu aer comprimat care dezvolta o energie mai mare de 10 Joules, toate tipurile de arme cu percutie inelara (.22LR), mai putin cele care sunt deja incluse in categoria a 4-a ; toate tipurile de arme echipate cu alarma si starter, lansatoare de “airsoft“ o energie mai mare de 2 Joules la iesirea din teava, etc.)] ; Categoria a 8-a (antichitati, arme de neutralizare cu pulbere, etc.). In particular, armele din Categoria 1 se numesc arme de razboi (arme automate si semi-atomate de calibru mare, de toate tipurile) iar pentru achizitionarea lor este nevoie de o autorizatie prefectorala. Fara un permis de port-arma valid, transportul lor este strict interzis (conform unui decret inca din 18 martie 1942, din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial).
Armele din categoria 4-a se numesc arme de aparare [(toate tipurile de pistoale care nu sunt incluse in categoriile 1, 7, 8 ; carabina cu baril, pistoale cu socuri electrice, gen Taser, precum si armele de umar : pusti cu teava neteda mai scurta de 80 cm (cu teva mai scurta de 45 cm) ; pusti cu teava neteda semi-automata cu lungimea tevii mai scurta de de 60 cm ; pusti cu rearmare prin glisare (alunecare) ; arme semi-automate putand contine mai mult de trei cartuse sau cele cu incarcatoare detasabile ; arme cu tir repetitiv putand contine mai mult de 10 cartuse ; arme disimulate avand forma de obiecte (cannes-fusils, etc.) ; arme cu aer comrimat sau gaz care fac obiectul unei apropbari prefectorale ; arme tragand proiectile nemetalice (daca nu sunt incluse in Categoria a 7-a) ; arme cu luneta de utilitate nocturna; orice fel de arme avand in aparenta forma unei arme automate de razboi. Detinerea armelor de Categoria 1 si a 4-a este supusa unei aprobari prefectorale (conform Articolului 28-2 din Decretul nr.95-589 din 6 mai 1995) si este necesar ca cel care solicita autorizatia (Formularul Cerfa nr.20-3257 modelul nr.5) sa satisfaca simultan celor “zece porunci“ ale legislatorului : 1. Sa fie in posesia unui act de identitate valid si sa posede un domiciliu fiscal pe teritoriul national ; 2. Sa fie licentiat al FFT (Federatiei Franceze de Tir) de cel putin de sase luni ; 3. Sa fi implinit varsta de 21 de ani ; 4. Sa fi efectuat minimum trei trageri controlate la un interval de minimum doua luni si sa le aiba inscrise in carnetul sau personal de tir (trageri) ; 5. Sa fi obtinut un aviz favorabil din partea LRT (Liga Regionala de Tir Sportiv) careia apartine ; 6. Sa posede un seif ; 7. Sa fie in posesia unui referat de buna moralitate din partea Comisariatului de Politie (sau a Brigazii de Jandarmerie) in raza are domiciliul (fiscal) ; 8. Sa nu fie cunoscut serviciilor sociale si sa prezinte un certificat medical datat de mai putin de 15 zile (la data depunerii cererii) din care sa rezulte ca starea sa fizica si psihica (mentala) este compatibila cu detinerea unei arme de foc ; 9. Sa nu aiba cazier judiciar ; 10. Sa nu fi fost verbalizat pentru incidente rutiere grave sau pentru conducerea in stare de alcoolemie avansata. Cota armelor de foc supuse autorizatiei prefectorale (care trebuie pastrate la domiciliu inchise in seif si pot fi utilizate numai in poligonul de tragere!) este limitata la maximum 12 arme (din care maximum 7 cu percutie centrala si 5 cu percutie inelara), iar cota de munitie este limitata la 1000 de cartuse/arma, anual, mai putin pentru armele de foc cu percutie inelara. Pentru aplicarea normelor europene si respectarea Acordului de la Schengen, legislatia franceza este momentan intr-o profunda transformare, conform propozitiei le lege nr.2773 prezentata de catre Claude Bodin, Bruno Le Roux si Jean-Luc Warsmann in Adunarea Nationala din 30 iulie 2010 (si dezbatuta pe 25 ianuarie, incepand cu orele 22h00) care prevede clasificarea armelor in patru mari categorii :Categoria A [(Arme si materiale interzise : Categoria a 2-a (Materiale destinate si utilizate in razboi contra armelor de foc) ; Categoria a 3-a (Materiale de protectie contra gazelor in razboi)] ; Categoria B [(Arme si materiale supuse unei autorizatii prefectorale : Categoria 1 [(Arme de razboi (arme de foc si munitiile lor concepute pentru un razboi terestru, aerian si naval) ; Categoria a 4-a (Arme de aparare (arme de foc si munitiile lor)] ; Categoria C [(Arme si materiale supuse unei declarati prefectorale : Categoria a 5-a (Arme de vanatoare si munitiile lor) ; Categoria a 7-a (Arme de tir sportiv si munitiile lor)] ;Categoria D [(Arme si materiale in vanzare libera : Categoria a 6-a (Arme albe) ; Categoria a 8-a (Arme si munitii istorice si de colectie)]. Aceasta propozitie de lege succede celei cu nr.2472 inregistrata la Presedentia Adunarii Nationale pe 29 aprilie 2010, depusa de catre Frank Marlin, Georges Colombier, Marc Le Four si Alain Moyne Bressard, sustinuta de catre 57 de deputati, considerata mai putin restrictiva, motiv pentru care ea a fost inlocuita cu cea de 2773. O a treia propozitie de lege, nr.369 depusa la Senat pe 23 martie 2011 de catre Ladislas Poniatowski si Jean-Patrick Curtois, avand in vedere ca cea precedenta nu a fost votatata dcat de catre 16 deputati. Pe 7 aprilie 2011 apare in JO decretul nr.2011-374 din 5 aprile 2011 care permite crearea unui fisier national FINIADA (al persoanelor care au interdictie privind achizitionarea si detinertea unei arme de foc). La ora actuala, in Franta exista 762.331 de arme supuse autorizatiei prefectorale (arme de Categoria 1 si Categoria a4-a) si 2.039.726 supuse declaratiei prefectorale. Din documentele pe care le-am putut consulta in acest dosar, studiile noastre arata ca cca 33% de francez detin o arma de foc. Yves Gollety, Presedintele Sindicatului detinatorilor de arme de foc sustine insa ca numarul lor este maic : cca 10 milioane de arme ar fi in circulatie in Hexagon. IHEID (Institutul de Inalte Studii Internationale si de Dezvoltare) de la Geneva sustine insa ca in Franta ar fi in circulatie intre 18-20 de milioane de arme, ceea ce confirma intr-o oarecare masura rezultatele noastre. Conform clasamentului acestei institutii, Franta s-ar clasa pe locul 7 in lume privind numarul de arme in circulatie (pe cap de locuitor civil), dupa SUA, Finlanda, Elvetia, etc. si este tara cea mai “inarmata“ din Europa, cu cei cca 1.476.000 de vanatori si cca 140.000 de tragatori sportivi. Conform ONDRP, in 2009, cca 12-20 milioane de arme ar fi circulat in Franta, ilegal, in absenta declaritiilor si aprobarilor prefectorale, ceea ce reprezinta o creste de 9,5% in ultimii cinci ani, iar numarul armelor confiscate in perioada 2005-2006 ar fi fost in crestere cu 9,8% fata perioada precedenta, adica 5004 arme, 192.500 de munitie, precum si 292 de materiale explozive. In ultima umatate de secol, numarul crimelor si delictelor contra persoanelor fizice ar fi crescut de la cca 60.000 la cca 275.000 in 2008, respectiv, la 305.000 in 2010. Intr-un singur an, intre decembrie 2008-noiembrie 2009, infractiunile legate de detentia armelor prohibite, conform Politiei si Jandarmeriei Nationale, a trecut de la 29.932 la 32.410, o crestere de 8,3%. Conform Raportului Cances in 1997, bazat pe expertiza laboratorului de PST (Politia Stiintifica si Tehnica) de la Paris in 1996, respectiv, 1997, din 2000 de arme confiscate, cca 45% erau pistoale automate, 22% pusti cu teva neteda, 13% carabine .22LR, 3,1% pistol-mitraliere si 1,6% revolvere. Laboratoarele interregionale a ale PST din celelalte metropole franceze : Lyon, Marsilia, Lille si Toulouse, in 1997, au confiscat si ele 1.339 de arme din care 431 erau in vanzare libera, adica, cca32%, iar restul in procente mai mari : cca 9% carabine 0.22LR, 16% pusti cu teva neteda, 1,1% revolvere.
Articolul cu detalii si imagini pe Investigatie Jurnalistica
http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2011/06/seminarul-obsrvatorului-national-al.html
Corespondenta de la Paris
Seminarul Obsrvatorului National al Delincventei Juvenile « Stiinta si Tehnologia in reprimarea criminalitatii »